Ugen i country-pop: Miley står i stampe, mens Shania Twain holder post-skilsmisse fest

Miley Cyrus bytter rapperne ud med Dolly Parton på nyt album, men det er country-pop pioneren Shania Twain overrasker mest med sit første album i 15 år.

»Change is a thing you can count on«, synger Miley Cyrus på »Younger Now«, titelnummeret fra popsangerens nye country-inspirerede album. Og der er noget om det. I 2013 udgav Cyrus »Bangerz«, et album skabt i samarbejde med hip-hop producere og rappere. Det fungerede også som et led i Cyrus’ udvikling fra Disney Channel skuespiller til vovet sangerinde, der twerker og ryger pot på scenen.

Miley Cyrus - fra barnestjerne til bad girl

Spol frem til maj 2017, hvor Miley fortæller om sit kommende album til magasinet Billboard. Nu omfavner den Nashville-fødte sangerinde countrymusikken, og Miley vil gerne opfordre til sammenhold i det dybt splittede USA. Måske kan hun endda skabe dialog med nogle af de Trump-fans, der også bekender sig til country-genren? Men så fik Miley tungen på gled.

For hun følte sig i øvrigt fremmedgjort af hip-hop miljøet, hvor materialisme og objektificering af kvinder fyldte for meget. Det skurrede forståeligt nok i ørene på hip-hop fans. Havde Miley ikke hørt det seneste fra Vince Staples, J. Cole eller Lizzo? Havde Miley lige slået plat på sort kultur for dernæst at droppe hip-hoppen som en varm kartoffel?

Er country-stilskiftet en omgang imagepleje? En søgen efter nyhedsværdi? Eller afspejler album nummer fem, »Younger Now«, en kunstnerisk videreudvikling for den 24-årige Cyrus? Lidt af det hele, tror jeg. Nogle af country-symbolerne lyder påklistrede som similisten. Det første man hører, er frøen, der kvækker og regnen, der siler. Vi er down home i sydstatssumpen, okay?

Sammenlign dette med den overraskende intro på »Now«, det første album i 15 år fra country-pop pioneren Shania Twain. Det starter med en stampet beat og hvinende guitarer, men så skifter rytmen og en bluegrass-violin glider over et vuggende reggae-beat. På under 15 sekunder indgyder Twain mere begejstring i mig end Cyrus gør på et helt album.

Foto: Shania Twain vender tilbage med sit nyt album 'Now' efter 15 års pause.

De fleste af Cyrus’ nye sange ligger ikke langt fra tidligere hits som »We Can’t Stop« og »Wrecking Ball«. Country-elementerne befinder ofte sig i sangenes randområder. En slide-guitar svupper i baggrunden på »Bad Mood«. En violin skurrer på introen til »She’s Not Him«. Hvis jeg lyder som en country-purist, er det ikke hensigten. Flere af disse sange kunne være iklædt en anden genrens markører, og det ville ikke gøre mig noget. Den største udfordring for »Younger Now« er den træge sangskrivning.

På dette område har Twain har erfaringen på sin side. I slutningen af 90’erne og start 00’erne hittede den nu 52-årige sangskriver med numre som »That Don’t Impress Me Much« og »Man! I Feel Like A Woman«, der dannede bro mellem country og pop og banede vej for artister som Miley Cyrus og Taylor Swift. Det er ikke kun de instrumentale påfund, der gør Twains »Now« til et bedre album. Hendes evne til at skrive uomtvistelige melodier er intakt.

Shania Twain blev inspireret til kæmpehit af nøgen Brad Pitt

Cyrus jagter også de store omkvæd og følelser, men det projekt lykkedes hun kun sporadisk med. De skrålende, Coldplay-lignende baggrundsvokaler fjerner den potentielle intimitet fra »Bad Mood«, og »Thinkin’« hakker sig igennem et enerverende omkvæd. I den bedre ende er singlen »Malibu«, der indfanger en vekslen mellem det melankolske i den krusede el-guitar og det forløsende i omkvædets fjedrende rytmer.

På den fængende saloon-ballade »Week Without You« knurrer Miley underspillet og skoser en elsker, der glimrer ved sit fravær. Cyrus’ halvrøgede vokal er et af de stærkeste elementer på »Younger Now«.

På duetten med country-legenden Dolly Parton vil de skabe et »Rainbowland«, der fungerer som et tilflugtssted fra »all the hurt and hate going on here«. Hvor er her? USA? Vores klode? Det præciseres ikke (af frygt for politisk splid?).

»Younger Now« er en samling af sange om forelskelse, afsavn og break-ups. Det samme gælder Twains nye album, der følger ovenpå en omtalt skilsmisse fra produceren Robert ’Mutt’ Lange. Sidstnævntes affære med Twains bedste ven bearbejdes på »I’m Alright« og den ordspilsglade »Poor Me«. Men den narrativ er ikke, hvad der gør »Now« til et solidt country-pop album. Det er den banjo-drevne eufori på »Home Now«, og den twangy melankoli på »Who’s Gonna Be Your Girl«, der gør Twains comeback velkomment.

Miley Cyrus

»Younger Now«.

★★★☆☆☆

Sony Music

Shania Twain

»Now«

★★★★☆☆

Universal