Troløs – ikke hjerteløs

»Così fan tutte« er Opera Hedelands mest originale og stærkest sungne satsning til dato. Komedieopera på internationalt niveau.

»Così fan tutte« betyder »Sådan gør de alle« - underforstået alle de troløse kvinder. Opera Hedeland har omsat Mozarts mørke mesterværk til rænker på en campingplads. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Indehaveren af en ydmyg campingplads vædder med to af sine kunder:

Hvis deres kærester får chancen, vil de så tage et sidespring? Er kvinderne troløse af natur?

Årets satsning på Opera Hedeland er »Così fan tutte« af Mozart og Lorenzo da Ponte. Oprindelig en forfinet komedie fra 1790 med pudrede parykker og bonede gulve. Nu spillet i en grusgrav med grønne skrænter og vand i horionten.

Præcis den omplantning kan gå så grueligt galt. Alle operaer på nær Aida hører til inden døre. Grundlæggende.

Men komedien ligner den bedste forestilling i Opera Hedelands godt ti år lange historie. At henlægge Mozarts bedste operakomedie til en campingplads ligner en genistreg. Pladsen smelter perfekt sammen med de grønne omgivelser og månen på vej op. Den kunne næsten have ligget der altid.

»Così fan tutte« er i virkeligheden en dyster fortælling til en meget mørk musik.

For de to herrer går ind på væddemålet. De binder damerne en historie på ærmet, sejler mod fjerne horisonter og vender tilbage i forklædning. Og kvinderne hopper i med begge ben og gennemfører det lykkelige partnerbytte med åbne arme – og muligvis med åbne øjne.

Hver eneste af de seks solister synger som en sød drøm. At friluftsspil skulle være drama på diesel, gælder ikke for Opera Hedeland. Man lader sig rive med af pladsens rænker og savner ikke de indendørs faciliteter et sekund. Den elektriske forstækning af solister og orkester fungerer og gør slet og ret ikke noget væsen af sig. Simon Duus er Don Alfonso med machomåtte fra top til tå og som altid musikalsk ud over det sædvanlige.

Talent for det komiske

Adam Frandsen som Ferrando og Lars Møller som Guglielmo gennemfører deres forvandling med stort talent for det komiske.

Og flittige Dénise Beck og Maria Kontra har så de egentlige hovedroller som Fiordiligi og Dorabella. Begge med herlige stemmer og i særligt anden halvdel et enestående godt greb om rollernes tvetydighed. Flot flankeret af Ditte Højgaard Andersen som arbejdsånden Despina i blå kedeldragt og tindrende højtoner.

Collegium Musicum med musikere fra hovedstadens orkestre klarer sig helt fint. De kan muligvis føle sig lidt langt væk, men skal endelig gøre sig umage alligevel – for man hører hvert et strøg.

Og en gruppe dygtige seniorer tager sig så af både korsang, de få danse og et trøstens ord her og her. Ingen af dem tiltrækker sig opmærsomheden med overspil eller private initiativer. De er amatører, men ikke dilettanter. En stor forskel.

Man får faktisk ikke en mere rigtig, mere originalt tænkt og knap nok en bedre sunget »Così fan tutte« mange steder. De meget glade tihørere i græsset får altså om opera på internationalt niveau. Også rent musikalsk.

Hvem: Opera Hedeland med diverse solister samt Collegium Musicum under ledelse af Henrik Schaefer.

Hvad: »Così fan tutte« af Mozart og da Ponte. Instruktion ved Tobias Theorell. Scenografi ved Magdalena Åberg.

Hvor: Opera Hedeland, lørdag. Spilles også fredag 7. aug. og lørdag 8. aug.