The Raveonettes leverer spontan månedlig klang

Makkerparret Sune Rose Wagner og Sharin Foo samler et dusin nye sange, som oprindelig er udgivet via projektet »Rave-Sound-Of-The-Month«

The Raveonettes på scenen til Smukfest i 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Det er næppe forbigået nogen, at vi lever i digitale tider. Ikke mindst når det handler om musikforbrug. Af samme grund tyer mange kunstnere i stigende grad til alternative distributionsmetoder for at forsøge at imødekomme lytternes ændrede forbrugsvaner.

Som følge af den digitale revolution findes der dem, der hævder, at albumformatet er ved at uddø. En lidt uovervejet påstand i min optik, når man samtidig har de mange yderst helstøbte albumværker fra det netop forgangne år in mente. Her viste aktuelle popgiganter som Beyoncé og Frank Ocean såvel som etablerede ikoner som David Bowie, Nick Cave og PJ Harvey, at albummet stadig har sin berettigelse som kunstform. Det lange format kan stadig noget helt specielt, hvis man vel at mærke forstår at bruge det ambitiøst og visionært.

Danske The Raveonettes, der består af Sune Rose Wagner og Sharin Foo, valgte i fjor at gå en anden vej. Duoen skrottede ideen om at lave et album i klassisk forstand. Det har de prøvet så mange gange. I stedet ønskede de at udsende deres musik på en anden og mere spontan facon.

Gennem hele 2016 udgav The Raveonettes, som en del af projektet »Rave-Sound-Of-The-Month«, hver eneste måned en spritny og frisk-indspillet sang via Spotify. 12 styk i alt. Gratis. Som en månedlig gave til deres fans, der kunne abonnere på en playliste, som så løbende blev opdateret.

Wagner og Foo samler nu disse 12 digitale sange på, hvad de selv kalder et »anti-album«, som udkommer i fysisk form gennem direct-to-fan-distributionskanalen PledgeMusic. En generøs gestus til de trofaste pladesamlere, selv om man måske kan mene, at valget om at udsende musikken i fysisk form strider lidt mod hele projektets oprindelige natur.

Men om man er tilhænger af den holdning eller ej, er det rart atter at høre nyt fra makkerparret. For selv om de nye kompositioner ikke er tænkt til at skulle udgøre en sammenhængende helhed, og da heller ikke fungerer som samlet værk, virker kollektionen ikke desto mindre blændende som udstillingsvindue for de forskellige stemninger og udtryk, som duoen opererer med musikalsk.

På »anti-albummet« giver duoen eksempler på både naivistisk sårbarhed og mere konfronterende aggression. Som det efterhånden er blevet The Raveonettes’ kendetegn, sammensmelter makkerparret effektivt Phil Spectorsk Wall Of Sound-tyggegummipop med twangede surf-riffs, beskidt beatmageri a la electropunk-pionererne Suicide og støjflossede guitarflader i deres mascarasorte og molstemte noir-univers.

Det naivistiske finder man på den bittersøde »The World Is Empty (Without You)«, som drives smukt frem af et lille synth-tema og et minimalistisk programmeret trommespor, og på »Where Are Your Wild Horses Tonight«, der er en længselsfuld klagesang til en svigefuld tidligere elsker, mens gruppens mere frenetiske side skinner igennem på den distortion-sydende og tempoomskiftelige »A Good Fight« samt på den dekadent dragende og »Twin Peaks«-spooky »Run Mascara Run«.

I sin helt egen kategori finder man det 12 minutter lange afslutningsnummer »PENDEJO«. En adstadig instrumentalkomposition, hvis knugende og kolde stemning gradvist intensiveres blot for at blive slået itu til små melodistumper. Et nummer ganske ulig noget, som The Raveonettes tidligere har begået. Men ikke desto mindre rigtigt vellykket.

Sammenhæng eller ej. Wagner og Foos »anti-album« samler glimrende trådene fra The Raveonettes’ spontane digitale udgivelsesprojekt til en fin kollektion af stærke sange.

Hvem: The Raveonettes
Hvad: »Rave-Sound-Of-The-Month«. Selvudgivet på Spotify. Fysisk udgivelse via PledgeMusic