Tak for en Kylie-aften

Årets Kylie-show var yderst stilfuldt og en æstetisk nydelse. Musikalsk har den 40-årige australier stort set ikke mere at byde på.

Kylie bliver bogstaveligt holdt oppe af sine dansere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Den australske sangerinde og starlet Kylie Minogue giver ikke koncerter, hun laver shows. Udstyrsstykker bygget op med enorme kulisser, et utal af tøjskift tilpasset diverse tematiske fortælle-plateauer. Præcis som den knap ti år ældre Madonna.

Kylies optræden søndag aften i den gamle velodrom i København foran små 10.000 solstegte og sommerklædte publikummer var naturligvis ingen undtagelse.

Og så alligevel, for Kylie leverede ikke sit normale, forudsigelige og småbøvede show med lige dele sex, halvuinteressant stepperi i lumre kostumer og popkitch.

Normalt ændrer tøjet farve og kulisserne får nye kanter. I denne ombæring er filosofien anderledes funderet i æstetik og elegance. Hun lod sig fire ned på scenen fra et svævende repos, der var fastgjort i loftriggen. Iklædt en flok, lang kjole med slids fra hæl til lyske. Mens discotonerne blev flere, tittede danserne frem i sorte og gyldne cat-suits i dyriske bevægelser.

Og ganske langsomt overtog de showet fra den klejne Kylie, der stod ganske stille og forsøgte at synge sig ud over den maskinelt klingende musestemme, der tegner langt de fleste af hendes numre. Det lykkedes ikke. Men det betød mindre.

For den store teknologiske bagvæg, og scenegulvet, der også kunne fungere som en gigantisk videoskærm og de suveræne dansere. Samt de utroligt smukke kostumer (både Kylie og hendes dansere skiftede tøj konstant), kompenserede alt rigeligt for hovedpersonens mangler. Vist har hun et eller to hits per plade i sit efterhånden lange katalog, men de synes ofte for fæstet i deres respektive
tidsperioder, og når de leveres som i Forum, kunne man uden videre sparre både band og sangerinde væk og nøjes med pladeversionerne.

Plateauerne bød på japanske samuraier, konkubiner. På sømænd i lumre knejper. På stort diskotek med fuld bar. På et slags helvede, hvortil Kylie steg ned efter at have taget turen fra lofthøjde ned til scenen siddende på et 2,5 x 1,5 meter stort dødningehoved med overflade som en discokugle. Det så fantastisk ud.

Lige så var plateauet, hvor dansere, Kylie og scenen "legede" amerikansk highschool i kostumer og scenografi med cheerleaders, football-hold og hele molevitten, et syn for guder.

De visuelle indtryk var simpelthen så store, at man ikke lod sig irritere voldsomt af de usædvanligt mange irriterende og dårlige fyldnumre, der går på et Kylie-show.

Irriterende var kun de ustandselige pauser til tøjskift, samt at det var nødvendigt at indlægge yderligere en 15-20 minutter lang pause i midten af showet. De havde lige som haft pauser tre-fire gange inden da. Men måske var det varmen, saunatemperaturen, der nødvendiggjorde et ophold.

Kylie ser 40 år ung stadig fantastisk ud. Og endnu bedre i smagfulde kostumer som disse. Forhåbentlig har scenograf, dansere, kostumemager, lysmand, den person, der har klippet det videomateriale og grafiske design, som dannede bagtæppet, alle sammen fået en klækkelig erkendtlighed for deres indsatser.

For i modsætning til Kylie selv, der procentuelt skifter mere og mere fra sangerinde til starlet, præsterede de langt ud over det sædvanlige. Stjernerne er deres.