Syv minutters salighed

Brahms’ berømte rekviem i DR Koncerthuset lyder som alles kamp mod alle et par steder - men solosangerne med fantastiske Dorothea Röschmann som gæstestjerne vejer dramatisk op.

Dorothea Röschmann. Foto: Jim Raket Fold sammen
Læs mere

Hun gør sig i næsten alle slags musik og stiller med et register af den anden verden.

Stemmen er gigantisk, udtrykket gribende som få, budskabet om, at »ingen skal tage jeres glæde fra jer«, inderligt overbevisende.

 

Dorothea Röschmann fra Flensburg er ugens gæstestjerne i DR Koncerthuset. Og selv om »Ein deutsches Requiem« fra 1868 af Brahms kun giver sopranen sølle syv minutter, viser hun sig fra første sekund som attraktionen over alle.

Brahms’ berømte rekviem for orkester, stort kor og to sangsolister kom til premiere langfredag 1868 i Bremens domkirke og blev hans internationale gennembrud.

 

Værket varer omkring fem kvarter og er dermed hans længste stykke af alle. Det begynder dystert og uden violiner, fortsætter med manende påmindelser om kødets forgængelighed, går over i barytonsolistens tunge bøn til de højere magter – men befrier sig så for tyngde og kulminerer med den syndigt skønne sopransolo og en lys klang af frelse og lettelse i koret.

Et kirkeværk uden trosbekendelse, siger man. Den løfterige teologi er ikke desto mindre dybt protestantisk og på en vis måde protestantismens mest loyale kirkemusik siden Johann Sebastian Bachs dage.

De store linjer

Magien i DR Koncerthuset kommer ikke uden mislyde. Salen runger sine steder af en sær bastone, muligvis fra det ellers let uhørlige orgel. DR SymfoniOrkestret er heller ikke fri for noget så sjældent som falske toner i særligt fløjter og basuner – også ud over det acceptable.

Og briten Edward Gardner på dirigentpodiet er lidt af en berømthed, men vel ingen mester til kor. Dirigenter for et kor skal helst forføre, inspirere, nærmest lokke lyden ud af sangerne. Klangen bliver ellers for fattig.

 

På den anden side: Gardner satser meget på arkitekturen og de store linjer i værket og vinder så lidt alligevel. Da de sidste drøn og ordene om »død, hvor er din sejr« bølger ud i salen, føles det ganske overvældende.

Og selv om norskfødte Audun Iversen skulle springe ind på et afbud, klarer han sig glimrende. Han synger forbilledeligt klart og fanger værkets knugende skønhed. Tak til Audun og tyske Dorothea Röschmann for de små, men vigtige vinduer mod himlen.

 

Hvem: DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret samt Dorothea Röschmann og Audun Iversen og dirigenten Edward Gardner.

Hvad: »Ein deutsches Requiem« af Brahms.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag kl. 12.15 på P2.