Statisk, sej og sart ung jazz

Hvor går ung dansk jazz hen lige nu? Gruppen Girls in Airports og pianisten August Rosenbaum giver et par spændende bud.

Pianisten og komponisten August Rosenbaum. PR-foto: Dennis Lehmann Fold sammen
Læs mere

Findes der også unge mennesker, der spiller og lytter til jazz? Ja, dette hyppigt tilbagevendende spørgsmål kan virkeligt undre mig, og for at gøre en lang historie kort kan jeg bare sige: Ja!

Og betyder det så, at der kommer nye farver og former og måske helt nye jazzstilarter?

Det er straks mere tvivlsomt, idet der næppe nogensinde vil komme en helt ny og navngiven fase a la swing, bebop etc.

Hverken inden for jazz eller andre genrer. Nutidsmusik handler overvejende om kombinationer af traditioner tilsat en personlig tilgang, ja, allerhelst et personligt sprog.

Dog kan man godt tale om en ny tendens blandt yngre danske musikere. Og her handler det slet ikke om at opdatere klassiske jazzdyder med fire slag i takten og fuld fart frem, men derimod om at bevæge sig af sted i statiske musiklandskaber.

Et par albumaktuelle – på én gang repræsentative og ganske personlige – sværvægtere i denne kategori er gruppen Girls in Airports og pianisten August Rosenbaum.

Førstnævnte har en ret så interessant konstellation i form af to saxofonister, Martin Stender og Lars Greve, to slagtøjsspillere, Victor Dybbroe og Mads Forsby, samt en keyboardspiller, Mathias Holm.

Det er Martin Stender, der står for de kompositioner eller skitser, som hele bandet videreudvikler kollektivt.

Og man fornemmer en gruppelyd og en gruppesjæl, ja, et nutidstonesprog, som rummer både jazz, electronica og verdensmusik, men helt klart også det, man kalder »ambient music«.

Altså musik, som bevæger sig umærkeligt i rummet, altså sådan som det netop kan ske i en afgangshal i en lufthavn.

Men vi er dog langt fra gammeldags muzak, for der bliver også brudt nogle grænser og opbygget nogle inciterende og originale klange og forløb, og er man med på musikken, ja, så flyver man da bare med.De mange gentagelsesmønstre kan dog også føre til monotoni, om end musikken bevarer sin identitet, herunder en højere enhed af noget sejt og noget sart.

Og denne kombination er endnu mere påfaldende hos August Rosenbaum, som interessant nok også omgiver sig med nogle af »lufthavnspigerne«. Ja, trommeslageren Mads Forsby udgør sammen med den amerikanske bassist Thomas Morgan pianistens faste fundament, og både slagtøjsspilleren Victor Dybbroe og saxofonisten og klarinettisten Lars Greve er blandt pladens gæstemusikere.

Alle er helt med på kapelmesterens ideer, som kan handle om lyd- og støjflader, men dog ikke mindst om en langsomt fremadskridende ekskursion, ja, ikke sjældent som en ukuelig kamp igennem en snedrive.

Kræver evnen at lukke verden ude

Helt klart er der plads for eftertænksomhed, og August Rosenbaum har da også valgt at udgive sin musik på LP, hvor man som lytter – i samme rum som det roterende vinyl – må tage stilling til, om man nu også lige vil vende pladen. Det vil man som regel.

Men som hos Girls in Airports skal man være i rette stemning, altså motiveret, og så have evnen til at geare ned og lukke verden ude. Men så venter der også en oplevelsesrig rejse. Her kan man nyde det fine klaverspil og den fine klassisk-melodiske melodiverden og ikke mindst et univers besjælet af melankoli og bittersødme. Blandt pladens gæstemusikere finder man ikke overraskende guitaristen Jakob Bro, der med sit sfæriske spil må regnes som en »godfather« i tidens neddæmpede jazzunivers.

Fire stjerner
Hvem: Girls in Airports.
Hvad: »Kaikoura«. Mawimusic. girlsinairports.net.

Fem stjerner
Hvem: August Rosenbaum. Hvad: »Heights«. Hiatus. augustrosenbaum.com.