Shaka Loveless synger sig ud af mørket

Sangeren tackler tunge emner som depression og selvdestruktion med en beundringsværdig optimisme, men går lidt for ofte i produktionsmæssig tomgang på »Til Vi Ligger«.

Hatten af for at Shaka holder hovedet højt på »Til Vi Ligger« uden at ignorere livets skyggesider, men produktionsmæssigt går der lidt for meget tomgang i Loveless’ tredje album. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Ideen om at »lide for kunsten« lever i bedste velgående. I februar rådede popstjernen Lady Gaga i en artikel i Rolling Stone sin yngre kollega Sam Smith til netop at blive ved med at »suffer for your art«. Så sent som i sidste måned udtalte Foals -forsangeren Yannis Philippakis til den britiske avis The Guardian, at det »at være selvdestruktiv fremkalder din bedste kunst«.

Om Gagas og Philippakis’ udtalelser er inspirerende, uansvarlige eller noget dér imellem, må den enkelte gøre op med sig selv. Jeg ved ikke, hvordan den danske sanger Shaka Loveless forholder sig til det »at lide for kunsten«, men efter at have lyttet til hans nye album, »Til Vi Ligger«, står det klart, at han ikke argumenterer for at holde på problemerne.

»Lad Det Ligge«, »Tager Mig Sammen Til Det«, »Ud af Mørket« og »Slut Nu« hedder fire af numrene, og det lyder næsten som kapitler i en selvhjælpsbog. Selv om teksterne indimellem er så simple, at de bliver halvbanale at høre på, kan man dog kun have respekt for, at Loveless kredser om emner som depression og selvdestruktion uden at glamourisere dem.

Disse tekster udgør et skift fra de mere organiske, reggae-funderede sange på Shakas forrige udgivelser til glansfuld pop med hyppig inspiration fra amerikansk hip-hop.

Det er Loveless selv og Fridolin Nordsø, der står for produktionen. Sidstnævnte er en del af The William Blakes og har produceret for flere store danske og internationale navne.

For kendte kneb

Den nye retning giver sig udslag i både træffere og fusere. På »Tager Mig Sammen Til Det« hører man, hvad der lyder som en fordrejet vuggevise-vokal – den slags skæve detaljer, som en producer som Timbaland ofte finder plads til. Også det smuttende, omhyggeligt konstruerede beat får mig til at sende en tanke til den amerikanske stjerneproducer, uden at nummeret føltes som et plagiat.

»Han håber ikke / hvorfor skulle han det? / de bedre tider / han kommer fra / væk for altid / finder trøsten på den nærmeste bar«, synger Shaka på sangen.

Selvdestruktionen bliver ikke penslet ud eller gjort til en undskyldning for at træde på andre – som hos den album-aktuelle the Weeknd – og de få steder, hvor Shaka Loveless’ reggae-rødder skinner igennem, som på »Venus« og dens staccatohuggende guitarakkorder og den synkoperede vokal på »En Anden Mand«, skiller sig også positivt ud.

Derimod læner Loveless og Nordsø andetsteds sig lidt for tæt op ad nutidige amerikanske hiphop-tendenser, der allerede er så brugte og allestedsnærværende, at de har svært ved at overraske. Har man brug for endnu en DJ Mustard-inspireret klubsag som »Lad Det Ligge«? Sidste måned bød jo på endnu et nummer med ratchet-producerens minimalistiske islæt, nemlig Topgunns musikalsk beslægtede »6 Liter«.

Synth-blæserne på »Helt Fin Dag« rækker efter bombast, men lyder simpelthen for tacky og komprimerede til at have den brusende gennemslagskraft, man kunne håbe på.

Hatten af for at Shaka holder hovedet højt på »Til Vi Ligger« uden at ignorere livets skyggesider, men produktionsmæssigt går der lidt for meget tomgang i Loveless’ tredje album.

Hvem: Shaka Loveless.
Hvad: »Til Vi Ligger«, Universal.