Sci-fi dronningen Dawn afslutter fænomenal albumtrilogi

Dawn Richards’ »Redemption« er en elegant, genremæssig murbrækker. Et album, der finder plads til alt fra EDM til blues, og referencer fra Louvre museet til Lil Wayne.

Dawn Richard er svær at definere. Hendes nye album, »Redemption«, er en fantastisk afslutning på en trilogi, der vrimler med stilarter og påfaldende detaljer. Hun har været gennem popmaskinen som medlem af den kortlivede popgruppe Danity Kane, der blev skabt i en reality-serie.

Nu er hun en uafhængig artist med et scifi-inspireret look. Der er tramper-potentiale i de dance-influerede »Love Under Lights« og »Renegades«, som jager crescendo med dunkende synths og metallisk smældende beats. Førstnævnte ender overraskende med samples af vestafrikansk kora, mens »Renegades« drives fremad af massive, marchagtige blæsere.

Arven fra Richards’ fødeby New Orleans høres også på »LA«, der blander funky bas, kosmisk rock og trompet fra den lokale Trombone Shorty. Allerbedst er »Hey Nikki«, der hylder Prince med møgliderlige linjer, bluesguitar og vaklende tempo. Som helhed er »Redemption« et grænsebrydende, opslugende udspil.

Hvem: Dawn Richard

Hvad: »Redemption«, Our Dawn Entertainment