Princes musikalske Midas touch

Popauteuren Prince både henrykker og frustrerer på sit nye album »HITnRUN Phase One«.

Foto: Bertrand Guay/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Don’t worry. I won’t hurt you. I only want you to have some…«. Sådan lyder de første ord på åbningsnummeret »MILLION $ SHOW« fra Princes nye album »HITnRUN Phase One«. Albummet, som den violette maestro netop har spyttet eksklusivt ud via onlinestreamingtjenesten Tidal.

Ordene kommer fra en manipuleret robotstemme. Vi når ikke at få dens egentlige intentioner at vide. Blot informationen om, at vi tilsyneladende intet har at frygte. Dernæst går stemmen i båndsalat. Undren. Hvem slukkede? Driver han gæk med os, den gode Prince? Hvad forsøger »His Purpleness« at fortælle os?

Svaret får vi kun delvist et hint af på den beattunge »SHUT THIS DOWN«, hvor Prince afslører, det er ham, der trykker på knapperne i kontrolrummet: »all around the world, when we come to town, we come to shut this down«. Han er dukkeføreren, der styrer showet. Prince og bandet er en nomadisk partyekspedition, der rejser rundt og river byer på stribe ned med deres velsmurte funkmaskine. De springer festbomben, der får taget til at lette.

Selvtilliden fejler intet. Prince ved godt selv, han til tider besidder et næsten magisk-musikalsk Midas touch, der kan forvandle hvad han rører ved til guld: »You’re looking at me. But you’ll never see. How’d I got so funky? It’s a mystery. Must be genetics. My DNA. With your magnetism, you can’t get away« lyder det på selvsamme »SHUT THIS DOWN«. Der er ingen vej udenom. Prince er lig med en stensikker flabet popfest.

Funky førsteelsker og syntetisk dancepop

Sådan var det i hvert fald engang. Dengang i 80erne, hvor han var state of the art. Dengang han var en visionær popauteur uden lige, som stort set ikke satte en musikalsk fod forkert. Sådan er det ikke helt mere. I samme svimlende luftlag svæver han ikke i dag. Den nærmest guddommelige inspiration sidder ikke længere lige så usvigeligt sikkert i den lille mands knogler. Prince anno 2015 har ganske enkelt færre magiske øjeblikke i ærmet, hvilket den på en og samme tid udmærkede og ujævne »HITnRUN Phase One« eksemplificerer fortrinligt.

I den positive grøft finder man den slæbende electropop-ballade »THIS COULD B US«, det funky guitardrøn »HARDROCKLOVER«, hvor lurendrejeren Prince ved hjælp af sin guitar får en villig kvinde til at skrige, samt den kinky kærlighedserklæring »1000 X’S & O’S«, hvor han forsøger at lokke sin stærkt savnede baby tilbage med løfter om lidt dirty bondageleg. Han kan stadig give den som troværdig førsteelsker. Modsat er den ulideligt enerverende »AIN’T ABOUT TO STOP«, der gæstes af den engelske sangerinde Rita Ora, den latin-dancepoppede »LIKE A MACK« i selskab med duoen Curly Fryz og den syntetiske clubbanger »FALLINLOVE2NITE« uendeligt langt fra Princes ypperste stunder og langt under hans værdighed.

På den måde formår Prince lige dele at henrykke og frustrere på »HITnRUN Phase One«. Hans magiske-musikalske Midas touch flashes ikke helt så hyppigt, som i de storslåede unge dage. Men han har det stadig. Og bringer det på forrygende vis i spil fra tid til anden.

Hvem: Prince.

Hvad: »HITnRUN Phase One«, udgivet eksklusivt via streamingtjenesten TIDAL.