Prince er stadig en groovy funkfætter

Den violette popauteur Prince serverer endnu et overraskelsesangreb med årets andet surprise-album, »HITnRUN Phase Two«.

Prince på scenen til Smukfest i Skanderborg i 2013. Foto: Axel Schütt Fold sammen
Læs mere

Tilbage i september spyttede Prince Rodgers Nelson albummet »HITnRUN Phase One« eksklusivt og uannonceret ud via streamingstjenesten TIDAL. Her var tale om et ganske jævnt udspil, der i sine bedste øjeblikke dog viste, at han stadig har et par trumfer gemt i sit violette skjorteærme. Trumfer, som Prince undertiden ynder at smide på bordet, når han føler for lidt ekstra gang i gaden.

Nu er turen så kommet til anden del af hans musikalske »overraskelsesangreb«, som han meget sigende har tituleret »HITnRUN Phase Two«. Og nu, da det er højtid for gaver, så tager man naturligvis gerne imod endnu et kuld funkpresenter fra den violette popauteur. Ikke mindst, fordi der er flere mindeværdige numre på denne sequel, end der var det på forgængeren.

Uden at vi på nogen måde taler om materiale, som kan matche de revolutionerende og megasexede popgenialiteter, som lillaprinsen i overlegen stil serverede på kreativt sprudlende mesterstykker som »1999«, »Purple Rain« og »Sign O’ The Times« i karrierens zenit, er »HITnRUN Phase Two« faktisk ganske rig på både energiske og inspirerede øjeblikke.

Kasser mellemvarerne!
For nok er Princes dansable cocktail af funk, pop, rock og soul knap så frisk og fyrig, som i hans fænomenalt unge 80ere, men manden er altså stadig en musikalsk begavelse af de sjældne, der, når han er i hopla, kan ryste seriøst gang i enhver fest. »We’ve got groovy potential,« erklærer han selv på den omskiftelige »Groovy Potential«. Og det må man altså give ham ret i. Han ER en groovy fætter.

Åbneren »Baltimore« med dens sprøde guitartriller og fløjlsbløde slør af strygere, den lummert vuggende sengekants-r’n’b på det kælne forførelseskvad »Look At Me, Look At U« samt den storswingende funkfest på »Big City« med sumpet orgel og bombastiske blæsere er blandt albummets mest veloplagte indslag. Og på »Stare« citerer guitaren med kåd nonchalance Princes eget kæmpehit »Kiss«. Han kender sine virkemidler.

Modsat er ømskindede og spinkle ballader som »When She Comes« og »Revelation« mere personligheds- og temperamentsforladte stunder, som næppe indskriver sig i Prince-kanonen. Her er der tale om deciderede fyldnumre. Dem er der desværre en fire-fem stykker af på »HITnRUN Phase Two«.

I den ideelle verden havde Prince selv kasseret mellemvarerne og taget de bedste numre fra dette års to udspil og smækket dem sammen til en toptunet, velsmurt partyskive uden svinkeærinder. Nu er jeg så selv tvunget til at sidde og foretage dette udskillelsesløb i mit iTunes-bibliotek. Prince, din dovenlars!

Hvem: Prince

Hvad: »HITnRUN Phase Two«, kun tilgængeligt via streamingtjenesten TIDAL.