Popsangerinde med skarpe kanter

Mathangi »Maya« Arulpragasam er konstant udfordrende, men aldrig uvedkommende på sit nye album »Matangi«.

M.I.A.: "Matangi" Fold sammen
Læs mere

Hun har været på The Times liste over de 100 mest indflydelsesrige mennesker i verden. Og så var hun i øvrigt den første, der nogensinde har nægtet at være med på The Peoples liste over de smukkeste.

Mathangi »Maya« Arulpragasam bedre kendt under sit kunstnernavn M.I.A. er ikke, som popsangerinder er flest. Opvokset med bopæl skiftevis i London og på Sri Lanka, hvor hendes far under borgerkrigen var politisk aktivist, studerende på Central Saint Martins College og Art And Design og allerede godt i gang med en særdeles lovende karriere som kunstner og filmskaber, da hun musikalsk i dén grad brød igennem med de to plader »Arular« og »Kala« opkaldt efter hendes far og mor.

Nu er hun så klar med »Matangi« opkaldt efter hende selv, og stilen med at blande stilarter som electronica, dance, hiphop og verdensmusik, som hun fik sit gennembrud med, genoptages på den nye udgivelse, hvor hittet »Bad Girls« allerede har høstet stor opmærksomhed.

Men den skæring er så langtfra det eneste gode på albummet, der generelt veksler mellem det eksperimenterende og det melodiske. Til sidstnævnte hører ikke mindst de to skæringer »Exodus« og »Sexodus« skabt i samarbejde med R&B-sangeren Abel Tesfaye, som under kunstnernavnet The Weeknd er massivt hypet lige nu.

I den anden ende finder man titelnummeret »Matangi«, der nok aldrig vil finde vej til nogen hitlister med sit monotone elektroniske beat og M.I.A.s skarpe recitationer.

Der er ingen tvivl om, at M.I.A. vil sætte sit publikum på prøve og ikke ligger under for nogen faste skabeloner. Det ene øjeblik bliver man strøget med hårene for dernæst at blive ført til pinebænken. Som på »Come Walk With Me«, der indledningsvist nærmest lyder som retro 60er-pop for så at ende i et sandt bombardement fra maskinparken.

Jeg har det svært med den del af det, der et stykke hen ad vejen virker som alt for meget form uden egentligt indhold, men kan så heller ikke andet end vise næsegrus respekt for de passager, hvor M.I.A. bliver direkte nyskabende og genial i sit udtryk.

Når hendes stædige forsøg på at blande de verdener, som hun selv er skabt ud af, lykkes, er der ingen, der når op på siden af hende lige nu. »Matangi« har lidt af det hele på godt og ondt. Noget udfordrende, men aldrig uvedkommende.

Hvem: M.I.A.

Hvad: »Matangi«, Universal Music.