Pigerne synger, drengene spiller

Gode danske sangerinder udsender plader, hvis fine musikalske kvalitet i høj grad også må tillægges de ledsagende musikere.

Sangerinden Margrete Grarup har huseret i det nordjyske i mange år og har via et samarbejde med bassisten Mads Vinding fået landsdækkende bevågenhed. Foto: Torben Christensen Fold sammen
Læs mere

Når en håndfuld af tidens danske sangerinder bliver bistået af diverse mandlige instrumentalister, opstår der tydeligvis en dualisme, som giver høreværdige resultater. For uanset hvad man gør ved kønskvotering ude i den virkelig verden, er jazzen fortsat et univers, hvor det er drengene, der spiller, og pigerne, der synger. Og selv om der er masser af markante undtagelser, så kører nærværende nyudgivelser lige efter bogen.

Her er tre sangerinder i 30-års-alderen, Malene Kjærgård, Signe Juhl og Maria Emig, og førstnævnte er ude med sit andet album, »Here’s To The Ladies«, hvor hun med autoritet og mobilitet sætter fokus på begrebet kvinder. Det sker i et forløb af egne velskrevne værker og veletablerede sange og med godt rytmisk fundament af bassisten Tobias Dall Mikkelsen og trommeslageren Snorre Kirk. Dertil er der stærke solistiske indspark fra guitaristen Mads Kjølby og tenorsaxofonisten Jan Harbeck, og ikke mindst viser pianisten Kasper Villaume sit mesterlige håndelag.

Noget sådant er pianisten Nikolaj Bentzon absolut også i besiddelse af. Han har i de senere år haft et kontinuerligt samarbejde med sangerinden Signe Juhl, og deres andet fælles udspil, »A Midsummer Night’s Jazz«, er optaget sidste sommer i Jazzhus Montmartre. Selv om man som lytter til en live-optagelse godt kan føle sig lidt udenfor, så oplever man denne uden-sikkerhedsnets-energi, som her får Juhl & Bentzon til at folde sig ud, glimrende sekunderet af den amerikanske bassist Reuben Rogers og trommeslageren Espen Laub von Lillienskjold.

Begge hovedpersoner har bidraget til repertoiret, og dertil kommer hårdtprøvede jazzstandards plus Carl Nielsens »Underlige aftenlufte«, der, som titlen antyder, virker lidt malplaceret. Til gengæld giver Duke Elling- tons »It Don’t Mean a Thing If It Ain’t Got That Swing« god mening i en original og charmerende low-tempo-version.

Debutanter – sådan da

Dagens debutant er sangerinden Maria Emig, hvis trio omfatter guitaristen Bo Møller Petersen og bassisten Tobias Dall Mikkelsen. Sidstnævnte bliver på et par numre afløst af den nu hedengangne Hugo Rasmussen, hvilket er smukt, men ikke forhindrer den unge trio i at udgøre et perfekt team.

Vi får på »Introducing Maria Emig Trio featuring Hugo Rasmussen« ni sange fra jazzens store sangbog, og Maria Emig fortolker i et relativt højt toneleje, der dog ikke saboterer troværdigheden. Dertil klarer hun ubesværet og elegant den såkaldte vocalese-stil i »Don’t Get Scared«, en Stan Getz-saxofonsolo, som sangeren King Pleasure i sin tid satte tekst til.

Endnu en debutant er Margrete Grarup. Og dog. Hun har huseret i det nordjyske i mange år og har så via et samarbejde med bassisten Mads Vinding fået landsdækkende bevågenhed. Den nu 46-årige sangerinde har medvirket på et lokalt gospel-album, men det aktuelle udspil, »Walk with Me«, kan vel betegnes som hendes egentlige pladedebut.

Stemmepotentialet er imponerende, og løfterig er sangerindens indledende og syv minutter lange »The Wish«. Men Margrete Grarup vil også rigtigt meget, og det giver lidt zig zag-kurs i forløbet, som udover jazz inkluderer slagkraftig gospel og blues.

Et stærkt hold, der udover Vinding består af pianisten Carsten Dahl, slagtøjsspilleren Marilyn Mazur, guitaristen Poul Halberg, den tyske saxofonist Peter Weniger og hammondorganisten Rasmus Stenholm, sikrer kvaliteten, og via Carsten Dahls eminente ledsagelse bliver den smukke ballade »Blame It On My Youth« pladens højdepunkt.

Tidløs jazz

Slutteligt leveres dagens mest helstøbte album af Ninna Milner. Efter mange år på banen hviler den nu 54-årige sangerinde helt i sig selv, og hun har med sin sikre og dejlige stemme fuldt overblik over situationen.

Her på »Songs for Sentient Beings« er der 10 nye værker med ord af Christine Bojsen Træden og toner af Ninna Milner, og der er ingen grund til at frygte tør konstruktion, for det kører med fornemme tekster og melodiøs musik. Altså – tidløs jazz med singer-songwriter-ingredienser og et afslappet swing.

Det skridsikre fundament i det ledsagende The Sustainable Orchestra (Det Bæredygtige Orkester) udgøres af pianisten og harmonikaspilleren Mads Søndergaard, bassisten Tomas Raae og trommeslageren Janus Templeton, og på den opbyggelige hymne »Dear Humans« deler Ninna Milner budskabet med vokalisterne Birgitte Soojin, Bobo Moreno, Persille Ingerslev, Kira Martini, Espen Just og Sinne Eeg.

Hvem: Malene Kjærgård. Hvad: »Here’s To The Ladies«, Gateway Music. Bedømmelse: 4 stjerner.

Hvem: Signe Juhl & Nikolaj Bentzon Trio. Hvad: »A Midsummer Night’s Jazz«. Storyville. Bedømmelse: 4 stjerner.

Hvem: Maria Emig Trio. Hvad: »Introducing Maria Emig Trio featuring Hugo Ramussen«. Gateway Music. Bedømmelse: 4 stjerner.

Hvem: Margrete Grarup. Hvad: »Walk with Me«. Storyville. Bedømmelse: 4 stjerner.

Hvem: Ninna Milner. Hvad: »Songs for Sentient Beings«. WiMi Bedømmelse: 5 stjerner.