På det jazzmusikalske verdenskort

Copenhagen Jazz Festival 2014. I dag åbner den 36. udgave af den københavnske jazzfestival, som fortsætter sin stil som både mangfoldig og uoverskuelig, og som nyder positiv og betragtelig international bevågenhed.

Festivalens primære hovednavn, den amerikanske sanger Gregory Porter, der mandag optræder i DR Koncertsalen. PR Foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tradition og fornyelse. Jo, det er et lidt udpint udtryk. Men alligevel. I hvert fald er det vanskeligt at komme uden om, hvis man skal finde et koncentrat af den københavnske festival, som i dag for 36. gang løber af stablen, og som nok engang med hensyn til antal af koncerter – nu mere end 1.200 – overgår alt, hvad der ellers rører sig på alverdens musikfestivalfronter.

Nu kan festivaler jo måles og vejes på mange måder, men stort set alle seriøse web-sites, der lister verdens største og betydeligste jazzfestivaler, fokuserer primært på den canadiske Montréal International Jazz Festival og placerer så samtidigt Copenhagen Jazz Festival ret solidt på top-10-listen.

Dagen i dag rummer selvfølgelig en tradition i form festivalens officielle åbning, som vil finde sted kl. 16 i Pressen på Rådhuspladsen – med opbyggelige ord fra festivalformand Anders Laursen og musik ved den unge amerikanske pianist Aaron Parks.

Langt mere tradition er der dog over en anden af dagens begivenheder. Det er nemlig i år 25. gang, at Palæ Bar i Ny Adelgade kl. 14 på festivalens førstedag lægger rammer om uddeling af sin Palæ Bars Jazzpris på 25.000 kroner. Den vil i år tilfalde sangeren og guitaristen Paul Banks, der gennem mange år har bevæget sig i folk og blues, men som tillige er velbevandret i jazzen, blandt andet i samarbejde med sidste års prisvinder, tenorsaxofonisten Jakob Dinesen.

Tematiske tiltag

Men her og nu vil det så handle om at forsøge at skaffe sig et overblik over situationen. Og her er en hjælp i form af festivalens udmærkede gratisavis, der overordnet omtaler diverse hovednavne, herunder den amerikanske sanger Gregory Porter, som nu kan se frem til en udsolgt koncert i DR Koncertsalen.

Tydeligvis er der i år også mange tematiske tiltag med musik fra jazzens randområder, hvad der da også gør festivalen til alt andet end nostalgi. I den anden ende af skalaen er der så den traditionelle jazz’ kernepublikum, der føler sig lidt forbigået af den københavnske festival, hvad de dog – ved nærlæsning af programmet – absolut ikke har grund til. Men under alle omstændigheder står foreningen Østdanske Jazzklubber for et stort arrangement lørdag i Odd Fellow Palæet, hvor man kan opleve to af de ældste europæiske orkestre, nemlig det hollandske Dutch Swing College Band og det midtjyske Bourbon Street Jazzband.

Tradition og fornyelse

Og ind imellem al denne tradition og fornyelse er der så hundredevis af andre gode toner, som også vil lyde uden for de københavnske volde. Ja, på Frederiksberg er der i år så mange koncerter – op imod 150 koncerter, at jazzfestivalen har udsendt en speciel programfolder for lokaliteten. Og nok engang har Benjamin Koppel et internationalt sammensat program i Valby, ligesom der på Sølyst i Klampenborg afholdes »Jazz Diva Days«. Dertil er der al mulig grund til at komplimentere Viften i Rødovre for et fornemt fusions-jazz-stjerne-spækket program.

Konklusionen må være, at man bare kan sammensætte sit eget program. Så snup en festivalavis eller klik ind på jazz.dk eller lad festivalens app guide dig rundt.