Øredøvende gonger og tyste klokkeskåle

DR SymfoniOrkestret og Gert Mortensen slår en sekser med altomfattende bud på Per Nørgårds slagtøjskoncert.

Gert Mortensen har spillet Per Nørgårds første slagtøjskoncert med DR SymfoniOrkestret i ugens løb. Han er til daglig professor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og kan ikke sjældent ses som menig assistent i orkestret. Arkivfoto Fold sammen
Læs mere

Luft, vand, jord, ild! Og midt i det hele musikeren som shaman!

DR Koncerthuset har ikke lignet sig selv de seneste dage. Gert Mortensen har fyldt det med øredøvende gonger og tyste klokkeskåle.

Den danske professor er landets største navn på slagtøj og optræder med Per Nørgårds kosmiske »Til en forandring« over hele verden. Han gentog succesen ved både støttearrangementet for de syriske flygtninge og den traditionelle torsdagskoncert. Og det hele kan heldigvis snart høres på radio og ses eller genses på dr.dk.

For intet har været traditionelt ved den koncert.

At få Sibelius’ sjældent hørte »Karelia-suite« som optakt, er for eksempel lige i øjet. Den signalerer nordisk nationalromantik og bølgende birketræer – men avantgarden og sammenbruddet venter lige om hjørnet.

Kan ikke lyde meget bedre

Og slutnummeret i form af Carl Nielsens symfoni nummer tre kan ikke lyde meget bedre. DR SymfoniOrkestret med Michael Schønwandt i spidsen har den musik langt inde under huden. Hver eneste frase er klokkeklart tænkt og velformet i deres hænder, på en gang udfordrende og forbløffende blødt. Dénise Beck og Palle Knudsen som de to solister i anden sats har aldrig haft mange toner. De ser til gengæld ud som Eva og Adam og lyder som urparret, Og balkonerne har vel sjældent været brugt bedre.

Men igen: Per Nørgårds slagtøjskoncert fra 1983 forbliver en oplevelse for livet i enhver forstand. Værket bygger på komponistens eget »I Ching«, der igen bygger på kinesernes 2.500 år gamle »Forvandlingernes Bog«. Bevægelse og bevægende fra ende til anden.

Gert Mortensen har kendt musikken sidens dens fødsel og været med i arbejdet. Alt får betydning med ham på scenen: Hans entré, hans vandring rundt mellem instrumenterne, hans drønende trommearbejde a la træningscenter og poetiske lydhørhed ved paukerne. Når man talte med aftnens tilhørere bagefter, havde de altid et yndlingssted i musikken – og stederne var alle sammen forskellige. En sikker succes.

At koncerthusets personale ikke fik stoppet en lytters skrigende høreapparat fra salen i tide, kan godt ærgre lidt. På den anden side: Selv de lyde endte meningsfulde på sæt og vis. Man kunne ligesom lukke øjnene og komponere dem ind selv.

Per Nørgård selv er blevet 83 år og modtog smilende en uforglemmelig hed hyldest fra sin balkon. Otte studerende fik både taler af konservatoriets rektor og penge til videre orkesterstudier.

En magisk aften. Rent nordisk program, kun ny eller nyere musik, ingen vanetænkning eller mangel på konsekvens.

Hvem: DR SymfoniOrkestret med Gert Mortensen på slagtøj og dirigenten Michael Schønandt.

Hvad: Musik af Sibelius, Per Nørgård og Carl Nielsen.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag kl. 12.15 i P2. Koncerten blev også filmet til dr.dk.