Nye nuancer af blå fra Love Shop

Love Shop fortsætter den gode stime på »Kærlighed Og Straf«, der flere steder lyder som kulminationen på tre årtiers søgen efter den perfekte dansksprogede popsang.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det burde egentlig ikke kunne lade sig gøre. Men Love Shop kører altså stadig for fuld blus her i 2014. Og det på trods af, at det i dag kun er forsanger Jens Unmack, der stadig er tilbage af butikkens tre oprindelige bestyrere. På »Kærlighed Og Straf« fortsætter han ufortrødent med at tilføje nye nuancer til det blåtonede kanvas, som gruppen har malet så smukt op over tre årtier.

Som sådan ligger den i fornem forlængelse af »Frelsens Hær« (2010) og »Skandinavisk Lyst« (2012), der stadig tårner frisk i erindringen som nogle af 10ernes stærkeste dansksprogede udgivelser. Begge plader fornemt forløst i en stor og fyldig poprocklyd med elektronisk bid og poetisk vid.

På »Kærlighed Og Straf« vælger Unmack endnu engang at afsøge de for Love Shop så velkendte lyriske motiver: Drømmene, mørket, lyset, byen, hestene, flammerne, nætterne og dagene. Som sindbilleder på håbet, længslen, fortrydelsen og tvivlen i en løbende topografi over følelsesliv og tidsånd i dagens Danmark.

Som på det fine åbningsnummer »Bellavista Regn«, der genbesøger de udenomsknaldende Strandvejs-karakterer fra 1999-nummeret »Bellavista Sol«.

Hvor man på forgængeren anede katastrofen ulme, er den på »Bellavista Regn« indtruffet. I det simpelt svungne, men stærkt iørefaldende omkvæd drives pointen hjem i Unmacks ubarmhjertige klarsyn: »Ikke os to – aldrig mere / ætset ned i Bellavista regn / hver en dråbe eksploderer / du siger mig ingenting«.

Stærke melodier som perler på snor

Andre steder forlader Unmack det konkrete til fordel for et mere abstrakt lyrisk univers, der dog stadig drypper af ramsaltet melankoli og sproglige billeder, der brænder sig fast i bevidstheden. Godt hjulpet på vej af de stærke melodier, der falder som perler på en snor på især albummets første to tredjedele.

Og ikke mindst fornemt realiseret i Mikkel Damgaards detaljerede, rumlige produktioner og synth-arbejde, der får det bedste frem i sange som den dramatiske »I morgen«, den bistre »Hugorm«, den lyst ringlende luksuspopsag »Danmark Bye Bye« og ikke mindst den elegant svævende »Den Længste Drøm Er Alt For Kort«.

Det er ganske enkelt en bedrift af de helt store; Love Shop har på denne plade nummer ti formået at lave et album, der igen-igen digter videre på det særligt Love Shop’ske univers, vi kender og elsker, og samtidig får det til at klinge, ja, næsten bedre end nogensinde før. Det føles ikke som en gentagelse. Snarere som en naturlig videreførelse. Og – i de bedste stunder – som en ren og skær kulmination.

Hvem: Love Shop

Hvad: »Kærlighed Og Straf«, A:Larm