Nærkontakt med legenden

Jazzhistoriens vel nok mest indflydelsesrige pianist, Bill Evans, er ude med - såvel velkendte som ukendte - kluboptagelser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er de færreste jazzpianister i dag, der ikke vil vedgå at stå i gæld til den hedengangne amerikanske pianist Bill Evans. Han satte - med sine elegant-strukturerede tonerækker og sine impressionistiske klangfarver - helt nye standarder - både for klaverspillet og for den hårdtprøvede trioform.

Bill Evans’ mest signifikante indspilning fandt sted en søndag i 1961 på klubben Village Vanguard i New York og udkom på hele tre LPer. Pianisten blev ledsaget af trommeslageren Paul Motian og af den 25-årige ekstremt talentfulde bassist Scott LaFaro, som tragisk nok døde et par uger senere ved en trafikulykke. At Scott LaFaro nu på en ny dobbelt-CD er trukket frem i lydbilledet er for så vidt interessant, men generelt er det dog trioen som helhed og Bill Evans i særdeleshed, der tegner musikken. Flot - men hist og her med lige lovligt meget raffinement og melankoli.

På den baggrund er det en dejlig overraskelse at lytte til en aldrig tidligere udgivet optagelse fra 1968 fra New York-klubben Top of The Gate. På dobbelt-CDen er Bill Evans i godt selskab med bassisten Eddie Gomez og trommelageren Marty Morell, og midt blandt spisende restaurationsgæster føler trioen åbenbart en ekstra stærk trang til at trænge igennem, hvorfor man oplever en for Evans & Co. helt usædvanlig farvepragt og råenergi. Ja, uden at fornægte sin kunstneriske identitet kaster Bill Evans sig ikke sjældent ud på dybt vand - for selvfølgelig at komme sikkert i land.


Hvem: Bill Evans Trio.
Hvad: »The Village Vanguard Sessions«.
Hvor: Essential Jazz Classics/Jazzcup.

Hvem: Bill Evans Trio.
Hvad: »Live at Art D’Lugoff’s Top of The Gate«.
Hvor: Resonance Records/Jazzcup.