Meget mere end tomgang

Shaka Loveless har beatet i blodet og favner både pop, reggae, dancehall og ska på sit debutalbum, der viser at »Tomgang« ikke var en enlig svale.

Der er nu noget med reggae og Aarhus.

For selv om Shaka Loveless for længst er flyttet til hovedstaden og synger »det er her jeg vil bo/stadig forelsket i Nørrebro« på nummeret »Græder for mit kvarter« på sit debutalbum, så er han favnet ud af det evigt levende aarhusianske reggaemiljø.

Forsangeren i The Gypsies har Kingston-beatet i blodet, og det kan høres gennem samtlige af albummets 11 skæringer, der ganske vist læner sig kraftigt op ad det iørefaldende poprefræn masser af steder. Men i sin substans har både reggae, dancehall og ska som musikalske byggeklodser. Forfinet af de to eminente producere inden for genren, Pharfar og Fresh I.

Pharfar gæsteoptræder sågar på albummets intro »Kom for at gå«, der lyder som en klokkeklar opfølger til de to massive hits »Tomgang« og »Ikke mere tid«, der for længst er rykket massivt ind i danskernes bevidsthed. Men albummet indeholder meget mere end det umiddelbare radiohit. Især tre numre skiller sig ud.

Førnævnte »Græder for mit kvarter«, hvor Shaka sammen med homie Wafande hylder og hædrer Nørrebro, ska-nummeret »Dans din idiot« om nattelivets sorgløshed og endelig den tungt duvende og poetisk mørke fortolkning af Niels Skousen-klassikeren »Herfra hvor vi står«, hvor Loveless teamer op med Peter Sommer. Tre numre der for alvor gør en forskel og samtidig underbygger, at alvoren bag teksten i eksempelvis »Tomgang« ikke er en enlig svale.

Shaka Loveless trækker på livets mørke og lyse sider og gør det med den selvfølgelighed, der kun opstår, når man selv har befundet sig midt i det. Lyt selv efter, når du snart står på dansegulvet.