Lyt til nyt – og du bliver aldrig snydt

Saligt italiensk salmestykke med dybt professionelle Gianandrea Noseda på podiet.

Bl.a. sopranen Sine Bundgaard var på scenen i DR Koncerthuset torsdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

En lytter rammes lige i solar plexus og griner af befippelse.

Nye orkestertoner har altid lydt himmelsk i DR Koncerthusets hellige haller. Avantgardistisk musik og avantgardistisk arkitektur går lige op. Form og indhold finder sammen.

Men de udfordrer også fra første sekund. Når man nu kan musicere så pænt – hvorfor så spille staccato og synge skingert?

Fordi det vækker os og sætter vores øren på stilke. »Salmo XIX« af italienske Niccoló Castiglioni gjorde huset tyst i torsdags.

Værket må have taget en krig i øvefasen. Det store orkester, det kæmpestore kor, det skyhøje sopranpar oppe bagved skal passe til hinanden.

Men indsatsen bærer skønne frugter. Som da korets høje damer sætter ind i »Herrens forskrifter er rette« og lyder som tyste engle. Eller da virtuosen ved det grønne cembalo får sit livs mindst taknemmelige solo. Alt på rette plads!

Nuvel. Også ouverturen til »Jeanne d’Arc« af Verdi står sig godt i salen. Især fordi de lokale virtuoser på obo, fløjte, klarinet med videre lever og ånder for sagen.

Hver eneste mand og kvinde i orkestret må levne sig selv det liv. Musikernes mål om en plads i eliten kræver det. Alle spiller allerede sublimt sammen i al slags musik – næste skridt er liv i den enkelte tone.

At Mozarts violinkoncert nr. 4 så sjældent bliver det store sus hin aften, er ikke deres skyld. James Ehnes som solisten ejer rigtignok en gudesmuk teknik rent visuelt. Hans klang virker bare meget lys og måske ikke super spændende.

Et virtuost ekstranummer havde vel også været rart.

Men kollektivet tager revanche med Verdi igen, denne gang i form af hans sjældent spillede »Stabat mater« fra 1897.

Det være sig i åbningen med inspiration fra Wagners salige »Im Treibhaus« eller i tenorernes dybe solo midtvejs. Et mindre kor havde slet ikke været det samme.

Og intet slår Gianandrea Noseda på dirigentpodiet.

Alene hans valg af program! Eller hans fornemme håndtering af koret!

Han er manden, der ikke blev chefdirigent i denne omgang– men ung nok til et kandidatur næste gang.

Hvem: DR SymfoniOrkestret med James Ehnes samt sopranerne Sine Bundgaard og Teresia Bokor, dir.: Gianandrea Noseda. Hvad: Musik af Verdi, Mozart og Castiglioni. Hvor: DR Koncethuset, torsdag.