Lummer lyd til Mr. Grey

Filmatiseringen af »Fifty Shades Of Grey« har fået et dampende hedt soundtrack, spækket med saftige bidrag fra navne som Beyoncé, The Weeknd og Annie Lennox.

Annie Lennox, Beyoncé, The Weeknd m.fl.: »Fifty Shades Of Grey (Original Motion Picture Soundtrack)« Fold sammen
Læs mere

»I put a spell on you, because you’re mine,« vrænger Annie Lennox som det første på åbningsnummeret til »Fifty Shades of Grey«-soundtracket. Og så er tonen ligesom lagt for en af sæsonens mest omtalte film. Det handler om erotisk besættelse.

Men hvor E.L. James’ uhyre populære romanforlæg for filmen flere gange er blevet hånet for at være husmorporno i forklædning som litteratur, er der en helt anderledes tyngde over filmens ualmindeligt velkuraterede soundtrack. Og hvad endnu bedre er, så leverer stort set samtlige bidragydere her nogle virkelig stærke og saftige præstationer.

Vi har allerede nævnt Annie Lennox, der på magisk vis får pustet nyt og farligt liv i den gamle Screamin’ Jay Hawkins’ klassiske voodoo-blues. Lennox er snublende tæt på at synge sig helt op blandt sangens bedste fortolkere, Nina Simone og John Fogerty.

Allerede her anslås også den meget moderne lyd på pladen, der på trods af bidrag fra en lang række kunstnere er forbilledligt homogen uden nogensinde at blive ensformig. De enkelte sangere får lov til at skinne og give deres eget personlige touch, men samtidig lyder det hele som en del af en større sammenhæng.

Bortset fra Annie Lennox, The Rollings Stones’ pivfrække »Beast Of Burden« og en enkelt Frank Sinatra-sang, der virker helt malplaceret her, er der tale om fortrinsvis unge kunstnere enten på vej frem eller tronende på toppen af deres karriere.

Britiske Jessie Ware sukker sig Sade-sensuelt gennem »Meet Me In The Middle«, mens landskvinden Ellie Goulding leverer sit hidtil stærkeste nummer på den massive kærlighedssang »Love Me Like You Do«.

Det er pop til tiden, som står flot på skuldrene af en anden af soundtrackets bidragydere, australske Sia, der med »Salted Wound« leverer en af albummets mest rørende skæringer.

Åndeløs Beyoncé

Et af de største scoops kommer dog i form af den canadiske r&b-sanger Abel Tesfaye, hvis mørke, seksuelt ladede univers under kunstnernavnet The Weeknd er som skabt til en film om hedonistisk begær. Han leverer her to helt nye skæringer, hvor især »Earned It« imponerer stort med sine dramatisk stødende strygere og Michael Jackson-klingende falsetvokal.

Og så får vi – naturligvis var jeg ved at sige – også to Beyoncé-remix, der stripper hendes hit »Haunted« og »Crazy in Love« ned til det bare ingenting og genopfinder dem i nye lidenskabeligt slæbende udgaver, sunget så kælent og åndeløst, at det driver ned ad væggene. Det er lige før, man må rødme, når hun stønner lytteren ind i øret til sidst på sidstnævnte. Dristigt.

Der er kort sagt mange gode grunde til at kaste sig over dette fornemme soundtrack, der ikke bare låner noget gravitas og lummer lyd til Mr. Greys sexkapader på filmlærredet. Hørt på egen hånd står det som en af årets hidtil bedste popplader.

Hvem: Annie Lennox, Beyoncé, The Weeknd m.fl.
Hvad: »Fifty Shades of Grey (Original Motion Picture Soundtrack)«, Universal