Levende legende

Den 80-årige tenorsaxofonist Sonny Rollins er i storform, men han mangler musikere, der kan give ham udfordring.

Sonny Rollins stod søndadg aften på Det Kgl. Teaters gamle Scene, og den 80-årige tenorsaxofonist leverede en både vital og veloplagt musikalsk oplevelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup

Så er han da blandt os. Den nu 80-årige amerikanske tenorsaxofonist Sonny Rollins, en af jazzens levende legender og en af dens betydeligste instrumentalister og stilskabere. Tilmed så veloplagt og så vital, som man kan ønske sig. Og med sin egen latin-influerede »Patanjali« markerer han lige, at han fortsat kan blæse sin saxofon - ubesværet og med stor autoritet. Det umiskendeligt »rollins’ske« folder sig dog først ud i »Newark News«, et af hans herligt naivistiske calypsoværker, hvis tema han vender og drejer i det uendelige.

Men det er så også her, man bemærker hans ledsagere - bassisten Bob Cranshaw, trommeslageren Kobie Watkins, slagtøjsspilleren Sammy Figueroa og guitaristen Peter Bernstein. Og bemærker, at de ikke er særligt bemærkelsesværdige. Jo, de er da virkeligt dygtige musikere, fine akkompagnatører, som da også jævnligt får lov til at føre sig frem med noget solospil, der dog hurtigt bliver mere langtrukkent end interessant. De byder ikke ind med noget, der virkeligt flytter musikken eller giver kapelmesteren noget frisk udfordring.

Ingen overstråler stjernen

Koncerten kører kort sagt efter den gamle amerikanske recept: Ingen må overstråle stjernen. Det bliver der da heller aldrig tilløb til, og i store træk bliver det en koncert, hvor vi håber på, at Sonny Rollins tager førertrøjen, og det gør han da heldigvis på langt de fleste etaper. Otte numre på to timer fortæller jo noget om, at Sonny Rollins absolut ikke er smålig, og så er repertoiret ret beset da ganske alsidigt.

Irving Berlins »They Say It’s Wonderful« kører flot i uptempo, og Sonny Rollins’ saxofonspil, som i kraft af forstærkningen jævnligt har en tendens til at miste sin klanglige egenart, står aldeles smukt i Duke Ellingtons ballade »In A Sentimental Mood«.

Og så bliver det både overraskende og sjovt, da Sonny Rollins tager fat i den melodiøse, romantiske og over 100 år gamle »Serenade« fra balletten »Harlekins millioner«. Her får han på finurlig og original vis jongleret med temaet, lige indtil han kaster sig ud i et alt for endeløst »chase« med trommeslageren Kobie Watkins.

Og endelig bliver det tid for det, mange venter på, nemlig Sonny Rollins’ calypso-klassiker »Don’t Stop The Carnival«. Her bøjer mesteren sig - både musikalsk og fysisk - godt ud over rampen og fylder det varme rum med varme kaskader af varme toner. Jo, Sonny Rollins er da heldigvis fortsat Sonny Rollins.