Klosters smukke melankolske hymner

Det kristne kollektiv Kloster har med »Half Dream, Half Epihany« begået en af årets smukkeste og bedste danske udgivelser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Musikkollektivet Kloster har ganske uretfærdigt levet lidt af en skyggetilværelse på den danske musikscene siden de begyndte at røre på sig tilbage i 2001. Siden er det blevet til seks albums plus det løse. Men let’s face it. Pastoral do-it-yourself-neofolk, der tematisk kredser om tro og tvivl, middelaldermysticisme af den tusmørke slags, samt gamle danske salmetekster, lyder måske umiddelbart ikke som den type musikalsk hipness de unge falder i svime over på stribe. Men det burde de. Kloster er nemlig fremragende. Ikke mindst på »Half Dream, Half Epithany«, deres nyeste og mest ambitiøse udgivelse til dato.

Som hovedmand i Kloster-kollektivet står sangskriver Mikael R. Andreasen. Det er hans inderlige og sagte røst, der løber som en rød tråd gennem albummets ni kompositioner. Her bakkes han op af de to sangerinder, norske Solrun Stig og amerikanske Sarah Hepburn, der begge har været med siden begyndelsen.

Musikalsk akkompagneres de tre vokalister af en række rutinerede kræfter som Jakob Brixen (Hymns From Niveveh m.fl.), Manoj Ramdas (The Good, The Bad m.fl.) samt Jakob Skøtt og Jonas Munk fra de fremragende odenseanske stoner-psych-rockere Causa Sui. Munk har ligeledes mikset albummet.

Sammen kreerer musikanterne et både intimt, dunkelt og knugende musikalsk rum, hvor den rige instrumentering bestående af akustiske og elektriske guitarer, klaver og synths, forskellig perkussion, violiner, vibrafon, fløjter, banjo, harmonika, theremin og anden elektronik mm., smukt og detaljerigt farver de afdæmpede og melankolske hymner.

Gennembruddet bør komme

Teksterne er, foruden Andreasen selv, forfattet at så forskellige personer som den engelske kultsangskriver Bill Fay, den kristne middelaldermystiker Julian of Norwich, hvis skrifter Andreasen før har sat effektivt i musik, samt den tyske 1700-tals nonne Katharina Von Schlegel. Ikke ligefrem hverdagskost. Men i Klosters sikre hænder forvaltes teksterne med stor kyndighed og der pustes nyt liv i de gamle skrifter.

Her er ingen deciderede svage indslag, og skal man fremhæve enkelte højdepunkter fremfor andre, så står det sugende titelnummer, »Shepherd Song« med sin adstadige banjomelodi og sine simple tværfløjtetriller, og den dystre strygerbårne »I Burned The Blueprints« blandt de allerflotteste stunder.

Nok er udgangspunktet kristent, men Klosters musik bliver aldrig anmassende og missionerende. Det er muligt at nyde musikken hvad man end måtte tro (eller ikke tro) på. Sangene rummer noget universelt. Og er man til fx Sufjan Stevens, som Kloster i øvrigt har samarbejdet med, er musikken givetvis kræs.

Albummet er nemlig ikke bare Klosters bedste. Det er et af de stærkeste danske udspil i år. Det endelige gennembrud må og bør komme nu.

Hvem: Kloster

Hvad: »Half Dream, Half Epithany«, Target Records