Klemmedrengen kæmper forgæves

Clemens prøver uden held at finde et gangbart ståsted mellem det kommercielle og det kompromisløse på sit nye album. Rapperen spiller for sjældent på sine lyriske evner.

At Clemens er modstandsdygtig over for mærkater burde efterhånden stå klart. Udover ni album har den danske rapper skrevet tekster til diverse teaterstykker og charmet seere af TV 2s »Toppen af Poppen«.

Umiddelbart lader det ikke til, at Clemens giver meget for skel mellem det fashionable og det folkelige, og hiphoppen og poppen, hvilket undertegnede kun kan sætte pris på.

Derfor er det frustrerende at høre ham rappe følgende linjer på »Sønner Af De Slagne«: »I et større land kunne jeg måske få lov til at skrive uden at skulle være så hyperkommerciel for at overleve / men mit modersmål er for lille en niche«.

For det er svært ikke at have disse linjer i baghovedet under næste nummer »Øjenåbner«. En tandløs ballade båret af et lyst, blidt bølgende keyboard og en klinisk renskuret produktion leveret af Nexus (Nik & Jay, Joey Moe m.fl.), der sigter efter et opløftende udtryk, men ender med at lyde som underlægningsmusik til en lidet motivationsskabende reklame.

Instrumentalt lyder »Øjenåbner« som om, at der lige så godt kunne have stået Rasmus Seebach eller Nik & Jay på dåsen. Også åbneren »Smagen af Succes« med dens trap- influerede, febrilsk himmelstræbende synths og autotunede sang-rap fremstår uoverbevisende.

Hverken de blødsødne ballader eller den golde trap-lyd klæder Clemens, men de er måske de nødvendige »hyperkommercielle« numre?

Så meget desto mere skuffende er de i sammenligning med »Dominoeffekt«, en ambitiøs fortælling om social arv, fjendebilleder og vold, der avler vold. Trackets overraskende sammensætning af Clemens’ egen dancehall-inspirerede human beatboxing og en dyster, orgellignende synth beviser, at rapperen kan innovere, når han vil det.I det hele taget savner man, at Clemens forventer mere af sine lyttere, både når det gælder musik og tekster. Lige så detaljeret som han er på »Dominoeffekt«, lige så rundhåndet er han med floskler om at leve i fred og glemme hinandens forskelle på »Pangea«.

Den gyldne middelvej mellem det kommercielle og kompromisløse undslipper »Klemmedrengen«.

Hvem: Clemens
Hvad: »Klemmedrengen«, Warner Music