Det burde egentlig ikke kunne ske. Kate Bush synger jo med en stedvist sælsom stemme, og hendes sange lægger sig meget sjældent fladt ned i poppens udtrådte sangskabeloner. Alligevel er hun et verdensnavn og en kunstner, som i fem årtier har vakt bred beundring. Og forundring. Hun er sky, hun er excentrisk og udgivelsesraten er rasende ujævn – hendes seneste album »Aerial« fra 2005 var hendes første i 12 år. Men nu er den britiske ener tilbage med nyt. Eller rettere med gammelt nyt.
På »Director’s Cut« har hun nemlig valgt at gå tilbage til to af sine album; »The Sensual World« fra 1989 og den mindre imponerende »The Red Shoes« fra 1993. Hvor det er tydeligt, hvorfor Bush gerne vil stramme og løfte den lidt tunge »The Red Shoes«, så er det mere uklart, hvorfor den ferme »This Sensual World« skal genbesøges.
Computere erstatter samvær
Et svar findes måske i »Deeper Understanding«, som kredser om computere og om, hvordan de kan blive en nødvendig, men sørgelig erstatning for reelt samvær. Og mon ikke hun ønsker at pege på den 22 år gamle sangs relevans, som kun er blevet større i disse tider med sociale surrogater som Facebook, Twitter und so weiter. Hvad grundene end måtte være, så fungerer alle de helt eller delvist rearrangerede sange fornemt.
I »Deeper Understanding« er fremmedgørelsen eksempelvis elegant pointeret via Vocoder, som gør stemmen mekanisk, og selvom alle sangene stadig lyder af den fortid, de er skabt i, så er de også løftet smukt ind i vor tid. Ikke mindst den keltisk tintede »The Red Shoes«, den tyst tindrende »This Woman’s Work« og »Song Of Solomon«, som lyser op med sine strenge og korstemmer, og hvor de romantiske klange modsvares frugtbart af versene, som cirkler om linjen »Don’t want your bullshit, just want your sexuality«. Og nyt og gammelt er bundet vidunderligt sammen af Bushs på én gang sensuelle og sært vredne vokal. Nye fans kan begynde her – og gamle få genoplivet kærligheden.