Juncker samfundsrevser, men poprocken halter

Danske Juncker skildrer samfundets polarisering og forråelse, men de polerede poprock produktioner mangler gennemslag.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På gennembrudssinglen »Mogens og Karen« sang den danske sangskriver Christian Juncker om et nabopar, der trods deres tilforladelige navne nærede giftige bær og en gal hund i haven.

På sit femte album »Bivirkninger« blander Juncker stadig surt med sødt, personskildringerne med samfundskritikken. Han retter blikket mod skattevæsenets svindel og politivold »Det Er Måden«, hvis syrlige synth-linje og smældende percussion gør deres for at ruske op i lytteren.

Juncker vil stikke til normer og skæve magtforhold, men produktionerne matcher sjældent protestgejsten.Det er ikke nok ridser i den poprockede fernis på »Der Var Engang« og »Dybbøl Mølle«, og teksternes harcelereren over hippe DJs og politisk korrekthed lyder malplaceret.

På »Et Gabende Tomt Cafeteria« synger Juncker om en regelrytter, der både er sjov, smuk og til fals for normer og coaches. Det er en afstikker på et album, der for ofte tager empatien som gidsel i samfundskritikkens ærinde.

Hvem: Juncker

Hvad: »Bivirkninger«, Target Records