I de blå bjerge

Alison Krauss og Union Station skaber smægtende og smertende stemninger via violin, banjo, mandolin – og en stemme i særklasse.

Appalache-bjergene hviler stolt og monumentalt i det østlige USA og Canada. Og i dalene og på sæterne vokser The Kentucky Blue Grass, der har lagt navn til den folkemusik, som engelske, irske og walisiske emigranter udviklede på deres nye, klippefyldte hjemegn.

Bluegrass er også den genre, hvori den Illinois-fødte Alison Krauss har vokset sig stor – iIkke mindst ved at figurere på soundtracket til publikumstræffere som »Cold Mountain« og »O Brother, Where Art Thou«. Hendes spinkeltstærke vokal og violin nåede faktisk endnu bredere ud via det vellykkede 2007-samarbejde med Robert Plant på albummet »Raising Sand«.

På »Paper Airplane« er hun imidlertid tilbage i det blå græs akkompagneret af backing­bandet Union Station, der sværger til banjo, dobro, lap-steel og mandolin.

Og det som slår én i selskab med de 11 numre er, hvordan bandet formår at holde sig til det simple og overskuelige, selv om hvert enkelt medlem åbenlyst er hamrende dygtig og snildt kunne demonstrere det med alskens instrumentalt lir.

Men de underlægger sig hele tiden en større sag, nemlig melodiernes bølgen og versenes fortællinger, som Krauss formidler med en stemme, der ligeledes holder igen – og ad den vej skaber øjeblikke af stor skønhed og smerte.

Sigende er fortolkningen af Richard Thompsons »Dimming Of The Day«, hvor fingerspillet guitar løber stilfærdigt sammen med indfølte, men også afspændte stemmebånd og linjer som »This old house is falling down around my ears/I’m drowning in a river of my tears.«

Selv om sangen oprindeligt ikke er bluegrass, er den fuld af genrens naturmetaforik, og lige så naturligt indgår de øvrige sange på albummet, hvor særligt Lori McKennas »My Love Follows You Where You Go« lyser op med prikkende banjo og et fortrinligt omkvæd.

Når det er sagt, så er der to-tre numre, hvor Krauss og Union Station ikke helt når Appalache-bjergenes tinder. »Paper Airplane« er ikke desto mindre et album, som smægter og smerter på én og samme tid. På vaskeægte bluegrass-maner.