Helt uden slinger i valsen

Sangerinden Cæcilie Norby dykker ned i sine klassiske rødder - i lækkert jazzregi.

Hun har jo været vidt omkring uden at miste hverken autoritet eller kunstnerisk identitet, og som jazzsanger har hun hyppigt bladet i den store amerikanske sangbog - og tilføjet glimrende værker af egen tilvirkning.

Som datter af komponisten Erik Norby og operasopranen Solveig Lumholt har Cæcilie Norby selvfølgelig en klassisk ballast, som hun nu har valgt at dykke ned i på sit første studiealbum i fem år.

Primært har Cæcilie Norby sat glimrende engelsksprogede tekster til temaer af de klassiske komponister Maurice Ravel, Erik Satie, Claude Debussy, Gabriel Fauré og Nikolaj Rimskij-Korsakov, og hun fortolker værkerne med sin meget personlige stemme - i fintklingende instrumentale konstellationer - helt uden slinger i valsen.

Cæcilie Norby står for produktionen sammen med ægtemanden, Lars Danielsson, som selvfølgelig får lejlighed til at fastslå sit format som bassist, cellist og guitarist. Og til det øvrige opbud af fine musikere hører den norske keyboardspiller Bugge Wesseltoft og den franske slagtøjsspiller Xavier Desandre-Navarre, og - fra den danske scene - trompetisten Palle Mikkelborg og den klassiske pianist Katrine Gislinge.

Honning for øregangene

Det er et velgennemtænkt jazz-klassisk-fusionsprojekt, som ret beset er ren honning for øregangene, og måske netop derfor føles det godt, at repertoiret ydermere omfatter ikke-klassiske værker, heriblandt en både raffineret og munter udgave af den raffinerede og muntre swingklassiker »Bei mir bist du schoen« samt Abbey Lincolns afrikansk inspirerede »Wholly Earth« og Michel Legrands smukke filmmelodi »The Windmills of Your Mind«, som Cæcilie Norby har forsynet med den danske tekst »Hvirvelvinden«. Og så bliver CDen afrundet med sangerindens formfuldendte instrumentalnummer »Nocturne« - plus et bonus-nummer, hvor Cæcilie Norby fortolker sangen »How Oft«, som hendes far har komponeret til en tekst af William Shakespeare.