Gylden stil - gylden stemme

Pianisten Leo Mathisen og sangeren Freddy Albeck var i 1940erne i høj grad med til at forgylde den danske jazzscene.

Hvor gylden var den nu? Altså den danske - såkaldte - guldalderjazz, som især havde vind i sejlene under den tyske besættelse i første halvdel af 1940erne. Heldigvis giver gode genudgivelser gode svar. Little Beat Records er nået til den sjette udgivelse og årene 1944-46 i serien om den legendariske pianist m.m. Leo Mathisen. Alt opdriveligt materiale er medtaget, også kuriøse filmlydspor samt en noget ramponeret optagelse fra pianistens hjemmebane, Restaurant München. Men der er også flotte værker med stort og stjernebesat orkester og dertil orkesterlederens eget eminente klaverspil. Udgivelsens perle er Leo Mathisens »Tingle-Tangle« fortolket af tenorsaxofonisten Henry Hagemann, som fastslår sin status blandt jazzens ypperste tenorsaxofonister.

Samme Hagemann kan man også nyde flere steder på udgivelsen med sangeren Freddy Albeck. Mange vil nok huske denne karakteristiske, let krukkede kunstner - og her får vi så en række indspilninger fra årene 1940-1944, hvor sangeren blot var i begyndelsen af tyverne, men ikke desto mindre havde en moden og personlig stemme og frasering, som - også i globalt perspektiv - var aldeles unik. Blandt en række fornemme værker får vi naturligvis mandens signaturnummer, Cole Porters »Miss Otis Regrets«, og som bonus en optagelse fra 1970, hvor sangeren er i godt selskab med sangerinden Matty Peters, tenorsaxofonisten Ben Webster og Radioens Big Band.