Guldalderjazz i ord og toner

Det syvende album i den imponerende CD-serie med jazzlegenden Leo Mathisen er absolut interessant, om end det mere har karakter af en doktorafhandling end af en musikudgivelse.

Leo Mathisen: "1946. Meet the Duke". Fold sammen
Læs mere

Leo Mathisen. Det er fortsat et navn, der klinger godt i mangen et øre, til trods for at manden forlod denne verden – efter mange års sygdom – i 1969. Ja, i år er der for femte gang blevet uddelt en Leo Mathisen Pris, og den tilfaldt den herboende svenske tenorsaxofonist Tomas Franck. Ikke fordi sidstnævnte stilistisk har lagt sig i slipstrømmen af den danske jazzlegende, tværtimod, men fordi Franck i lighed med Mathisen er indbegrebet af »den fødte jazzmusiker«.

Leo Mathisen var en central figur i den danske – såkaldte – guldalderjazz, og nu har det lille og utroligt entusiastiske pladeselskab, Little Beat Records, netop udgivet den syvende CD i en serie, der præsenterer alle – officielle som uofficielle – jazzindspilninger med pianisten, sangeren, kapelmesteren, komponisten, arrangøren og showmanden Leo Mathisen.

Vi er nået til året 1946, hvor Leo Mathisen sammen med sit band er i et af Statsradiofoniens studier for at indspille et program til såvel det danske som det udenlandske publikum. Og vi får både det udsendte og det ikke udsendte materiale, og vi hører en veloplagt Leo Mathisen, der stilistisk fokuserer på den amerikanske jazzmastodont Duke Ellington, hvilket betyder solid swingmusik i ganske originale arrangementer.

Markant står den magtfulde trompetist Poul Thaulow, men også tenorsaxofonisten og sangeren Knut Knutssøn gør en god figur, ligesom Leo Mathisen nok engang viser sin mesterstatus ved tangenterne.

Radiooptagelser fra 1946

Resten af denne nyudgivelsen rummer en radiooptagelse fra Restaurant München i Dahlerupsgade, 9. september 1946. Her afholder danske musikere en jam session med amerikanske kolleger fra Don Redmans Danmarks-gæstende orkester.

Den navnkundige radiomand Svend Pedersen er mikrofonholder, og han indfanger ikke blot diverse musikalske indslag, han får også en snak med blandt andre koncertarrangøren Timme Rosenkrantz og orkesterlederen Don Redman samt de danske kapelmestre, Erik Tuxen, Kai Ewans, Peter Rasmussen og Svend Asmussen. Sidstnævnte er som violinist i fineste form i »Tea For Two«, og så er det Leo Mathisen, der aftenen igennem er manden ved flyglet.

Dertil kommer gode bidrag fra blandt andre sangeren og trompetisten Peanuts Holland og basunisten Tyree Glenn samt gæstespillets store stjerne, tenorsaxofonisten Don Byas, der giver en eminent fortolkning af filmmelodien »Laura«.

Jo, absolut interessant materiale, og det samme må siges om de til CDen hørende tekster. Ud over en otte siders minutiøs diskografi er der et hæfte på ikke færre end 108 sider med baggrundsmateriale, først og fremmest om Don Redmans besøg.

Og her er hver en sten vendt. Reportager, interviews, anmeldelser, billeder, kommentarer fra talrige aktører og øjenvidner, etc. etc. Ja, det nærmer sig en doktorafhandling. Kort sagt – læsestof til de lange vinteraftener – med tilhørende baggrunds- og/eller forgrundsmusik.

Hvem: Leo Mathisen.

Hvad: »1946« »Meet the Duke«. Little Beat Records.