Frie fugle i sort vinyl

Selv om den såkaldte free jazz havde sin storhedstid i 1960erne, er hverken den eller den »klassiske« LP død.

BodaBoda Duo_ »Modern Persuasion« Fold sammen
Læs mere

»I 1960erne opstod en musikalsk bevægelse, der blev kaldt for free jazz. Det var et opgør med alle rammer og faste temaer til fordel for en helt fri improvisation, hvor alt stod åbent. Man kunne spille alt, hvad man havde lyst til. Genren fik en stor opblomstring i en kort periode, men både musikere og publikum mistede hurtigt interessen for free jazz. Musikken fik aldrig rigtig slået sig fast, og den gren af jazzmusikken overlevede ikke.«

Citatet stammer fra pianisten Niels Lan Dokys nyligt udsendte og på mange måder glimrende bog »Improvisation«. Og definitionen på free jazz er for så vidt korrekt. Men rygtet om dens død er stærkt overdrevet.

Helt klart skulle genren miste bevågenhed, men en del musikere holdt kompromisløst fast i den frie udtryksform, ligesom nye udøvere skulle komme til, ikke mindst her i det nye årtusind.

På den danske scene finder man således BodaBoda Duo, der i mere end ti år har bestået af guitaristen Jakob Thorkild og trommeslageren Bjørn Heebøll. Sammen dyrker de en åben og slagkraftig improvisationsmusik, og de har på deres nyudsendte LP allieret sig med en af free jazzens mest signifikante veteraner, den nu 74-årige tyske saxofonist og klarinettist Peter Brötzmann.

Det fører ikke overraskende til en herlig strøm af skånselsløs musik, hvor Peter Brötzmann spiller med et ekspressivt patos, og hvor Jakob Thorkild trækker stærke tråde fra blandt andre Jimi Hendrix, mens Bjørn Heebøll på kommenterende og kreativ vis holder sine gryder i kog.

Hver pladeside rummer ét langt forløb, hvor musikerne kommer godt ud i krogene, endog med enkelte lyriske passager om end langt fra almindelig familieunderholdning. Ja, det falder helt naturligt, at dette alt andet end baggrundsmusikalske bombardement formidles via en »klassisk« vinyl-LP. Kort sagt – en aflytning må godt være noget rituelt.

Og det samme gør sig helt klart gældende for en ny LP fra den unge pianist Jeppe Zeeberg. Også han har klare rødder i free jazzen, hvilket til dels skyldes, at han har klare rødder i alle jazzens stilarter. Denne musikalske ballast leger han med – kompositorisk, intuitivt og fantasifuldt.

Med flyglet som hovedinstrument

Jeppe Zeeberg ledsages af de to kontrabassister Casper Nyvang Rask og Adam Pultz Melbye, og de to trommeslagere Rune Lohse og Håkon Berre, og midt i denne usædvanlige konstellation er Jeppe Zeeberg primus motor på diverse keyboards, om end med flyglet som hovedinstrument. Ja, det er her, han viser unikt håndelag og unikke evner for at få ideer og videreudvikle dem på livgivende vis.

Begge pladesider afrundes med albummets titelnummer, »Riding On The Boogie Woogie of Life«. På første version fører Jeppe Zeeberg sin kvintet ad listige stier frem til en herligt råswingende kulmination, mens han på den anden version udfolder sig ganske alene, mens man som lytter uundgåeligt bliver taget med ud på denne særegne ridetur på livets store boogie woogie.

Fire stjerner

Hvem: BodaBoda Duo & Peter Brötzmann.

Hvad: »Modern Persuasion«. Tyrfing/rillbar.dk

Fem stjerner

Hvem: Jeppe Zeeberg.

Hvad: »Riding On The Boogie Woogie of Life«. Barefoot Records.