Fra pjalter til »para«

Den danske rapper Sivas ærer hip-hoppens klassiske »rags-to-riches«-fortælling på debuten, »Familie Før Para«, der udfordrer sprogbarrierer og trap-genrens iskolde udtryk.

I længden slider den lækre, men iskolde lydside lidt på éns sjæl, men heldigvis inkluderer Sivas en håndful numre, der bløder op for det golde trap-hip-hop udtryk.Foto: Sara Gangsted. Fold sammen
Læs mere

Først er der rapperens spæde år i trange kår. Skolegangen, der må føje sig for gaden. Her sælger han stoffer, våben eller damer, men øver sine rim og håber på det bedste. Det musikalske gennembrud følger. De sorte penge bliver hvide.

Det er den velkendte amerikanske »rags-to-riches«, der går igen i hip-hop-genren. Men så er det »Mo Money Mo Problems«, som den legendariske rapper The Notorious »Biggie« B.I.G. erklærede det. Med flere penge, er der flere fjender? Hvem kan man stole på? Hvor forpligtet er man til holde fast i baglandet?

På den danske rapper Sivas’ debutalbum »Familie Før Para«, er det tydeligt, at Biggies ordsprog holder ved. I 2014 slog Sivas så bredt igennem med singlen »d.a.u.d.a.«, at både hans eget »hold«, gymnasieeleverne, hipsterne og Bodil Jørgensen ville synge med på hans opfindsomme fusion af dansk, arabisk og engelsk. For nok er han »startet nede i slummen« og har »cruiset gennem grå beton«, men nu laver han altså store »para« (tyrkisk for penge).

Og med dem følger problemerne. På »Para Noia« tyer Sivas til at grave pengene ned i skoven for at beskytte midlerne, der skal brødføde datteren. Omkvædets surt traskende tempo passer perfekt til ærgerlige erkendelse af pengenes vigtighed, mens Sivas’ vokal drukner i hvasse synthesizers.

Koldt på toppen

Dermed ikke sagt, at han ikke finder tid til at hylde mammon og alle dets festlige følger—en ligeså hædret tradition i hip-hop. »Teknik«s omkvæd tager sit praj fra Sivas og Ukendt Kunstners hit »Stein Bagger«, men på »Teknik« er det fodbodspilleren Zlatan Ibrahimović og den russiske milliardær og Chelsea-ejer Roman Abramovich, Sivas sammenligner sine hustler-evner med. Selv om han ruller blæret over r’erne i begge navne, kan »Teknik« ikke helt nå forgængerens højder.

At det er koldt på toppen kan også høres i produktionerne, hvoraf Reza står bag de fleste. Det er lyden af hul luksus. Bassen borer ubarmhjertigt, synths’ene glitrer, men sjældent med nogen varme, og vokalerne råber ud i en ekko-belagt tomhed.

I længden slider den lækre, men iskolde lydside lidt på denne lytters sjæl, men heldigvis inkluderer Sivas en håndful numre, der bløder op for det golde trap-hip-hop udtryk. Første vers på »Ung Igen« lægger op til et pumpende house-nummer med sine svajende synths og 4/4-beat, men den forventning omgås på fineste vis, da det eksplosive omkvæd udebliver. I stedet bliver sangen i det lave tempo, mens Sivas sender penge til en indsats mor og håber på, at de får hinanden at se igen.

Også den luftige tropicalia-sag »Kun Hinanden« og »Ned«, hvorpå blues og trap blander blod, lover godt for Sivas. Allerede på debuten er han villig til at udfordre udtrykket, der gjorde ham landskendt.

Hvem: Sivas
Hvad: Familie Før Para, Sony Music