Forspil til en stor fremtid: DR UnderholdningsOrkestret genfødt uden for DR

Danmarks Underholdningsorkester debuterer uden underholdningsmusik – men gør selv klassiske kolosser til fyrværkeri.

Danmarks Underholdningsorkester under debuten søndag eftermiddag: Henriette Bonde-Hansen synger sopransolo med Adam Fischer på dirigentpodiet. Alle ved arrangementet arbejdede gratis - også de to verdensnavne. Foto: Mathias Bojesen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Billetter revet væk. Håbefulde aftagere i kø. Samtlige sæder i selve salen besat af politikere og mere almindelige mennesker.

Alle ville se og høre den store genfødsel søndag aften: DR UnderholdningsOrkestret stod op fra graven og blev til Danmarks Underholdningsorkester.

Kunstnerne optrådte gratis og lod alle indtægter fra den store aften gå til orkestrets kamp for overlevelse.

Og de medvirkende kunne samtidig fejre den flotte ICMA Award for orkestrets indspilning af alle Mozarts symfonier.

Håbet: At overleve frem til næste folketingsvalg – hvorefter et muligt flertal så kan sikre eksistensen på lidt længere sigt.

Eller med skuespilleren og eksbasunisten Henrik Koefoeds ord: »Det er orkestret, der nægter at dø«.

Eftermiddagens anden vært er musikjournalisten Claus Johansen, der fortæller om Mozarts endeløse række af lidelser. Komponisten fejlede alt som dreng og måtte nødvendigvis dø. Men overlevede jo altså alligevel.

Danmarks Underholdningsorkester vil efter planen fastholde det nuværende niveau og samtidig tilbyde »bredt appellerende koncertevents i hele landet«.

For både klassisk musik og værker fra den tidlige tonefilms dage har jo en berettigelse.

Søndagens støttekoncert satser på det klassiske, viser det sig. Men når selveste Adam Fischer står på dirigentpodiet, vil ingen heller savne det andet.

For musikken hamrer afsted i hans hænder. Og man har af en eller anden grund ørerne på stilke fra først til sidst. Hele salen har simpelthen al opmærksomhed rettet mod orkestret og dets ungarske chef – og kan have det i timevis.

Mod symfoni nummer 25 med de hårfine fartskifter og oboens legeglade koloraturer.

Mod sopranen Henriette Bonde-Hansen i den lyse »Exsultate Jubilate«. Hvem kan høre, at komponisten Mozart var en knægt på bare 17 år? Eller for den sags skyld at den fynskfødte sopran selv har passeret de 50 år?

Den sympatiske verdensdansker synger musikken gribende smukt og smidigt. Man bliver overrasket over hende hver eneste gang. Utroligt.

Og til sidst mod »Haffner«-symfonien med den pompøse menuet. Spillet uden yderligheder og måske derfor stærkt.

Gruppen henter flere musikere fra hovedstadens øvrige orkestre og kan i den forstand minde om forne tiders Collegium Musicum. Men kan man finde penge til energibundtet Adam Fischers fortsatte medvirken?

Forhåbentlig da. Og han måtte gerne lytte sig endnu mere ind på sine danske musikere. Han lader for eksempel al musik være enten svag eller kraftig – hvor lidt mellemting og lidt wienervarme hos den enkelte stryger ville være nok så charmerende et par steder.

De stående ovationer er mange og dybfølte sådan en aften. Og hvad tænker man under ekstranummeret? Under den dejlige ouverture til »Figaros bryllup«?

At det gerne måtte være én stor ouverture alt sammen. Optakt til mere gammel musik, let musik, ny musik – og hvad der ellers ligger af guld. Kort sagt forspil til en stor fremtid for Danmarks Underholdningsorkester i enhver forstand.

 

Hvem: Danmarks Underholdningsorkester med Adam Fischer og Henriette Bonde-Hansen.

Hvad: Musik af Mozart.

Hvor: Konservatoriets koncertsal, søndag.