Flere betaler for musik på nettet og det løfter branchen

2015 var det første år, hvor indtægterne fra streaming overgik salget fra cd'er download og andre formater.

Musikbranchen var i knæ, da forbrugerne fra 1990'erne og særligt efter årtusindskiftet i stigende grad valgte at hente musik gratis på internettet, mens pladebutikkerne måtte lukke.

Men det lysner for branchen, og markant flere betaler i dag for musikken på nettet. 2015 blev det første år, hvor indtægterne fra den digitale musik har overgået salget af cd'er og andre fysiske formater.

Salget af streamet musik steg sidste år markant, viser tal fra Den Internationale Sammenslutning af Grammofonindustri, IFPI, ifølge nyhedsbureauet dpa.

På verdensplan steg omsætningen fra disse tjenester med 45 procent til 2,9 milliarder dollar - omkring 19 milliarder kroner.

Trods et fald i slaget af cd'er og downloadet musik voksede det samlede musiksalg dermed med 3,2 procent i fjor ifølge IFPI.

Musikbranchen har dog fortsat udfordringer. En af dem hedder YouTube.

For mens selskaber som Spotify, TDC Play og andre brugerbetalte streamingtjenester ifølge tal fra IFPI i fjor betalte 305 millioner kroner til den danske musikbranche, så var det anderledes småt med indtægterne fra YouTube.

Det landede blot 18 millioner kroner fra reklamefinansierede tjenester som YouTube, der med sine over en milliard brugere er langt den største platform for musik og underholdning. Det skrev Politiken i marts.

IFPI er en mere end 80 år gammel interesseorganisation, der repræsenterer 1300 pladeselskaber over hele kloden.

/ritzau/dpa