Facebook tæver X-Factor

For første gang i fem år holder Simon Cowells X-Factor-darlings ikke jul på toppen af den britiske singlehitliste.

Facebook har endnu engang vist sin magt.

I England har det gamle hit ”Killing in the Name” fra Rage Against the Machine indtaget førstepladsen på singlehitlisten, og dermed vristet den ærefulde post fra den britiske X-Factor-vinder Joe McElderberrys julesingle “The Climb”. 

Joe McElderberry lå på andenpladsen på singlehitlisten i går, den sidste søndag før jul.

Da ”Killing in the Name” udkom i 1992, nåede den kun plads nummer 25 på den britiske singlehitliste. Den overraskende popularitet for den 17 år gamle sang – der i øvrigt inkluderer 17 gange ”Fuck you, I won’t do what you tell me” – skyldes en Facebook-gruppe, RAGE AGAINST THE MACHINE FOR CHRISTMAS NO.1, der har haft som sit erklærede mål at stoppe Simon Cowell og X-Factors dominans på hitlisterne.

Facebookgruppen, der pt. har 1 mio. medlemmer, har gennem flere uger opfordret folk til at købe ”Killing in the Name”. Samtidig har gruppen indsamlet over en halv mio. kroner til et støtteprojekt for hjemløse. Også på iTunes og på Amazon er "Killing in the Name" nummer et.

Rage Against The Machine har ladet vide, at de vil donere deres overskud på den fornyede popularitet til hjemløse-projektet.

Rage Against The Machine genopstod i 2007 efter syv års pause. I mellemtiden har medlemmerne – undtagen forsanger Zach de la Rocha – udgjort grundstammen i Soundgarden-forsanger Chris Cornells band Audioslave.