En vildmand på dansk visit

Den amerikanske kornettist Wild Bill Davison var i 1970erne en populær musiker på den danske jazzscene. Det blev også til en række fornemme indspilninger, hvad en nyudsendt boks bekræfter

Wild Bill Davison spiller et nummer for publikum på Roskilde Festivalen i 1976. Foto: Emil Christensen Fold sammen
Læs mere

Wild Bill Davison
The Danish Sessions 1973-1978

Storyville Records

Der er mange historier om amerikanske musikere, der i kortere eller længere perioder har haft København som hjemby, og som har sat deres spor i den danske hovedstad og omegn. Ofte har det handlet om tenorsaxofonisterne Ben Webster og Dexter Gordon, men det er også værd at erindre hinanden om kornettisten Wild Bill Davison, hvorfor en boks fra pladeselskabet Storyville Records er mere end velkommen.

Kornettisten fik tilnavnet Wild i sine unge år, idet han på alle måder var en vild krabat. Men da han kom til Danmark i midten af 1970erne, havde hans kone, skuespilleren Anne Stewart, fået sat så meget skik på ham, at han hurtigt fik såvel samarbejdspartnere som mange venner i det danske jazzmiljø.

Wild Bill Davison, som var født i 1906, og som var aktiv lige til sin død i 1983, havde inden sin ankomst til Danmark haft en lang karriere inden for den traditionsbaserede Chicago-jazz, først og fremmest med tilknytning til orkesterlederen Eddie Condon. Og den aktuelle boks rummer da også en CD med radiooptagelser fra Condons klub i New York i 1951-52 samt en DVD med hans orkester fra 1962.

Men bortset fra, at det altid er godt at lægge ører til klarinettisten Edmond Hall, og at det er interessant at se Wild Bill Davison i aktion, så er det de tre CDer med indspininger fra Danmark, der er det hele værd. Hvad boks-titlen vel i virkeligheden også signalerer.

I en periode var Wild Bill Davison fast medlem af Papa Bue’s Viking Jazz Band, og hvis én eller anden skulle have glemt, hvor frem- ragende et band, det var, ja, så er der rig lejlighed til at opfrisket hukommelsen, idet det er »buerne«, der på den første CD lægger rammer om den amerikanske gæst.

Med rytmesektionen, pianisten Jørn Jensen, bassisten Jens Sølund og trommeslageren Knud Ryskov Madsen, sekunderet af guitaristen Lars Blach, swinger musikken så let og så elegant, og dertil står klarinettisten Jørgen Svare og Bue selv på basun for glimrende præstationer. Dertil kommer fine indslag fra tenorsaxofonisten Bent Jædig og crooneren Gustav Winckler, men det er den vilde Bill, der med sit på én gang aggressive og poetiske spil, er hovedperson. Hist og her også i rollen som en troværdig vokalist.

På den følgende CD er han i selskab med Fessor’s Big City Band, et herligt orkester, der udover den basunspillende kapelmestrer rummer andre solide folk, ikke mindst den mesterlige saxofonist Steen Vig. Dertil er der optagelser med Wild Bill Davison sammen med kapelmesteren og pianisten Niels Jørgen Steen og et godt udvalg af danske saxofonister, hvoraf Jesper Thilo tegner sig for masser af gyldne toner.

På den tredie dansk-indspillede CD bliver amerikaneren ledsaget af 12 strygere plus en rytmesektion. Og faktisk har det fra tidernes morgen forholdt sig sådan, at mange inkarnerede jazzlyttere har ment, at når en musiker lod sig indhylle i et større opbud af strygere, ja, så solgte han ud af sig selv i kommercialismens hellige navn.

Intet kan være mere forkert. Der er tværtimod tale om en kunstnerisk udfordring, og den formår Wild Bill Davison at modtage og forvalte på rette vis. Han kan simpelthen kunsten at omdanne en række hårdtprøvede jazzmelodier til fuldkomne lyriske ballader. I hver en linje, hver en frase, mærker man smil og smerte i højere enhed. Ja, det ene bittersøde eventyr følger det andet. Smukkere kan det ikke gøres.

Cover: Danish Sessions Fold sammen
Læs mere