DR Koncerthuset og de dejligste drøn

Solisten var helt fin. Orkestret var bare bedre. Torsdagens kombination af levende koncerthus og nye toner holder!

Søren Schauser Fold sammen
Læs mere
Foto: Soren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kom ikke med på dagbladet The Guardians liste over klodens ti bedste koncerthuse forleden dag.

Men løbet må have været tæt! For akustikken i DR Koncerthuset har for alvor været på prøve. Tordagens arrangement begyndte og endte med et lydtryk i den høje ende af richterskalaen:

Med den vidunderlige »Rapsodie espagnole« af Maurice Ravel fra 1908 og »Den forunderlige mandarin« af Béla Bartók fra slutningen af Første Verdenskrig.

Hvilke kræfter! Op til seks herrer på slagtøj i gang! Næsten hele DR SymfoniOrkestrets godt 100 mand i sving!

Salen bestod til topkarakter. Ingen vægge slår sammen om ørerne på én. Rummet udvider sig næsten under det flotte farveorgie og kan i slige sekunder virke helt levende.

Og musikerne bestod. Lige fra den sanselige virtuos på oboens dybe fætter til hele holdet af strygere – hvad enten de skal stryge helt sart eller banke buen brutalt i strengene.

Et moderne symfoniorkester har mange kompetencer: Wienerklassik, tidlig romantik, sen romantik ligger lige godt i deres hænder og munde. Men når DR SymfoniOrkestret tager musikken tættere på vores egen tid, kan de færreste være med. Hver eneste virkning får den helt rigtige karakter og spilles endda med både hjerte og humor. Det er så dejligt.

Fik man lidt mindre udbytte af Ravels sange over »Shéhérazade« og Joseph Canteloubes vemodige strofer fra det provencalske?

Det kan ikke lastes akustikken i så fald. Snarere aftenens solist.

Véronique Gens ejer ellers en både køn og bevægelig stemme. Den franske sopran hører faktisk til tidens mest sympatiske sangstjerner. Selve stemmen er bare bedst i den knap så massive musik fra barokken med videre.

Hun kunne ikke helt synge det store orkester op torsdag aften og satte til overflod forkert ind i Canteloubes første sang.

Bifald fra publikum

Koncerthusets publikum levede til gengæld med i det hele. Om hun værdsatte bifaldet efter hvert eneste nummer, vides ikke. Men både hun selv og dirigenten Matthias Pintscher håndterede situationen flot.

En aften kun med musik fra det 20. århundrede. På en vis måde musikhistoriens rigeste århundrede – og alligevel lidt ugleset sommetider.

Kombinationen af levende koncertsal, toptrimmet orkester og nyere toner holder. Bliv endelig ved!

Hvem: DR SymfoniOrkestret med Matthias Pintscher og Véronique Gens.

Hvad: Musik af Ravel, Canteloube og Bartók.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag kl. 12.15 i P2.