Djævlen i detaljen

Wienerfilharmonikerne udkommer i disse dage med to af Per Nørgårds symfonier. Nye lyttere kan begynde her. Det kan gamle også.

Wienerfilharmonikerne har lavet en fremragende indspilning af den danske komponist Per Nørgårds 1. og 8. symfoni. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen

Hvad er kunst? Hvad skiller et kunstværk fra alle andre værker?

Svaret findes i detaljerne. Når gode kunstværker folder sig ud, spiller samtlige detaljer en lige stor rolle.

Per Nørgård har skabt nogle af vor tids største symfonier. De verdensberømte Wienerfilharmonikere er klar med to af dem på CD: Hans allerførste symfoni fra midten af 1950erne og hans foreløbig sidste fra 2011.

At orkestret har givet sig i kast med dem, ligner en begivenhed i sig selv. Men det mest vidunderlige er sådan set resultatet:

At man med ét hører en masse detaljer, ingen har lagt mærke til før. Og at ørets møde med detaljerne gør værkerne til større kunst end nogensinde.

»Sinfonia austera« betyder »Barsk symfoni«. Musikken af den purunge Per Nørgård lyder som en skabelse, en smuk fødsel, en omvendt naturkatastrofe.

De mægtige stød i blæserne tårner sig op som rå klippemassiver. Flotte steder i strygerne ligger som kontinenter i kollision. Ingen andre værker fra efterkrigstiden lyder på samme måde.

Man kan rigtignok godt høre påvirkningen fra læreren, Vagn Holmboe, og hans fascination af naturen. Man mærker vel også inspiration fra kollegaen Jean Sibelius – som den unge symfoniker i øvrigt havde en kort brevveksling med.

Ingen andre symfonier fra dengang ejer bare samme friskhed. Ingen ejer samme smerte i saligheden eller samme mørke i lyset. Og især de østrigske blæsere står af en eller anden grund fantastisk til ungdomsværkets lidt kølige ydre.

Symfoni nummer otte har fået flere fremragende opførelser de seneste år og virker umiddelbart knap så nødvendig på Dacapos udgivelse.

Men det er samtidig hér, detaljerne kommer ind. For de ligger utrolig rent og klart i wienernes hænder. Satserne får endda et element af uhøjtidelighed og leg, ingen andre orkestre har fået frem – og som i en vis forstand gør alderdomsværket til hans letteste i genren.

New York Philharmonic indspiller Carl Nielsen for tiden. Wienerfilharmonikerne har været vilde med Per Nørgårds to symfonier.

Dansk musik er for alvor kommet i vælten – og kan åbenbart vælte den halve verden omkuld.

Hvem: Wienerfilharmonikerne og dirigenten Sakari Oramo. Hvad: Per Nørgårds symfonier nr. 1 og 8. Hvor: Dacapo Records.