Direktøren for det hele

Jean-Efflam Bavouzet kom til Tivoli og gav prøver på en udfordrende dobbeltrolle – han kan spille klaver og dirigere på samme tid.

Jean-Efflam Bavouzet er fransk pianist med speciale i toner fra hjemlandet. Men han optræder også med klassikerne fra Tyskland – og kan dirigere samtidigt. Foto: Benjamin Ealovega Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Én mand om to mænds arbejde?

Man ser det sommetider i klassisk musiks verden: Dirigenten foran orkestret og solisten ved klaveret er samme individ.

Resultatet kan være et lettere komisk kaos. Virkningen kan også ende lige den tand bedre. Den diktatoriske vilje kan gøre musikkens fart og stemning med videre ens hos alle medvirkende.

Jean-Efflam Bavouzet gav prøver på dobbeltrollen i Tivoli torsdag aften og viste sig indtil flere tænder bedre.

Franskmanden dirigerer ikke engang i traditionel forstand, han vifter bare lidt vildt med armene - lidt som vi alle kunne gøre det.

Men virkningen er ganske utrolig. Allerede de første toner i Haydns bedste klaverkoncert bliver hele aftenen værd: Orkestret spiller den muntre melodi på én måde, solisten tager over og spiller den på nøjagtig samme måde.

Det kan virke elementært, men er i virkeligheden ret sjældent.

Og hvorfor lyder Haydns musik pludselig som Mozarts til forveksling? Simpelthen fordi Bavouzet i dobbeltrollen forlener hele musikken med noget intimt. Han piller det stive ud af paryktonerne og gør det ædle desto mere nærværende.

Intet går galt

Ikke engang Beethovens vidunderlige klaverkoncert nummer tre bagefter går galt for det galliske geni.

Opgaven må ellers være langt mere udfordrende nu: Langt sværere klavertoner, langt flere orkestertoner. Beethovens tredje er trods alt klavermusikkens svar på den franske revolution.

Magien indtræffer ikke desto mindre igen. Han viger uden om det pompøse og satser på den afdæmpede melanoli. To tredjedel af Tivolis koncertsal rejser sig i jubel. Bavouzet får rigtignok ikke alle toner med på tangenterne. Det moderne flygel virker næsten også for klangfuldt til hans spillestil. Og hvorfor skal Tivolis Symfoniorkester absolut lægge ud med en af Mozarts tidlige symfonier uden dirigent?

Bassernes toner lyder for ens fra først til sidst. Violinerne finder aldrig sammen. Ikke godt.

Kun hornisterne redder aftenens første kvarter: De har deres dejlige naturhorn med, altså snerrende instrumenter fra Mozarts egen tid – hvilket trods alt smager lidt af kunst og kreativitet.

Men at opleve Jean-Efflam Bavouzet gå ind på scenen bare ét minut senere og gøre hele forskellen... Det var gribende rigtigt. Og det smager af flere besøg.

Hvem: Tivolis Symfoniorkester med pianisten Jean-Efflam Bavouzet.

Hvad: Mozarts 16. symfoni samt Haydns 11. og Beethovens 3. klaverkoncert.

Hvor: Tivolis koncertsal, torsdag.