Det er grove løjer at lytte til UkuleleHannes sødmefulde hiphop-sexisme

Grovkornede rap-tekster udsættes for ukulele og uskyldsren kvindevokal på ny dansk ep.

Foto: Andreas Hüttel (PR-foto)

Er der én ting jeg hader mere end sexisme, så er det ukulele. Ej, det passer selvfølgelig ikke. Men jeg har dog svært ved at forestille mig noget værre, end at skulle lægge ører til begge dele. På samme tid. Og det er lige præcis den kombination, som den danske sangerinde, UkuleleHanne, trakterer med på sin debut-ep, »Den Onde Guffer«.

Titlen er taget fra teksten til Suspekts store hit, »Sut den op fra slap«, og ep’en byder på fire ukulele-covers af nyere danske hiphop-numre, der svinger fra grovkornede pornofantasier (»Sut den op fra slap« og L.O.C.s »Slik«) over vulgær stodderrap (Emil Stabils »Swimmingpool«) til det decideret kvindefjendske (Odense Assholes »Kælling, du ka’ ik køre bil«).

I UkuleleHannes hænder bliver de tunge beats og den testosteron-pumpede rap sløjfet til fordel for sart klimpren på det lille firestrengede instrument og folk-poppede melodier sunget med sødmefuld røst. Målet er klart: At sætte teksterne ind i en ny overraskende ramme, der skal få os til at stoppe op og til at lytte med friske (kritiske) ører.

Projektet placerer sig et eller andet udefinérbart sted mellem finurlig gimmick, subversivt kunstprojekt og debatindlæg. Og ep’en er da også frankeret af den utrættelige kønskriger, Henrik Marstal, der både spiller bas, producerer og udgiver på eget selskab.

Problemet er, at musikken er for nydelig på den konservatorie-kompetente måde. Grebet er kun interessant et kort øjeblik. Og hvad er der så tilbage? Ukulele og nogle grovkornede raptekster, som alle pånær Emil Stabils er knap ti år gamle. Projektet er sympatisk nok, men musikalsk bliver det for letkøbt og meget hurtigt enerverende.

Hvem: UkuleleHanne
Hvad: »Den Onde Guffer«, Mabel The Label