Bør nydes langsomt

Leonard Cohen fejrer sit livs sensommer med en kort udgivelse, der veloplagt rummer både en burlesk sensualitet og beske samfundskommentarer.

»Popular Problems« af Leonard Cohen Fold sammen
Læs mere

Først rammes man af et dovent og duvende anslag til en blues. Så falder stemmen ind. Mørk som et efterårsmærket sind og ru som et olieret tovværk. 80 års livserfaring samler sig i de første linjer på nummeret »Slow«: »I’m slowing down the tune/I never liked it fast/You wanna get there soon/I wanna get there last«.

Han er tilbage. På den langsomme måde. Rockmusikkens professor emeritus. Zen-mesteren. Montreals digter. Universets største livsnyder. Den altid ulasteligt klædte levemand, Leonard Cohen, der fejrer sit livs sensommer med den kun 36 minutter lange, men stilsikre runde fødselsdagsudgivelse »Popular Problems«.

Og som de første linjer i førnævnte »Slow« antyder, så behøver det ikke være specielt dybsindigt for at være godt, når det gælder Cohen. Et budskab om at nyde livet langsomt – om det så handler om musik, sex eller noget helt tredje – virker i hans hænder så selvfølgeligt og rigtigt. Og når han så efterfølgende under et let svingende beat udtrykker sin fortvivlelse over verdens fortrædeligheder fra tortur og drab til hans egne dårlige anmeldelser(!) på »Almost Like The Blues«, så taler vi om Cohen-classic.

Sikker perfektion

Et realitetstjek af verden fra et menneske, der har prøvet og set det meste. Leveret med et let, bittert smil og en god snert subtil humor. På den måde er »Popular Problems« et album, der passer perfekt til det sted, hvor Leonard Cohen står i livet lige nu. Han kan levere sin lyrik – om det så er den burleske og erotiske eller den samfundskommenterende – med erfaringens tyngde og prægnans, og han behøver samtidig ikke eksperimentere musikalsk, men kan holde sig til det, han elsker, og han ved, han mestrer til perfektion. 

Så i forhold til forgængeren, »Old Ideas«, er der blot drejet på et par knapper hist og her – stemningen er basalt set den samme. Leonard fører en konversation med Cohen oftest akkompagneret af fuldt orkester, sit evigt tilstedeværende backing-kor og ikke mindst den fabelagtige violinist Alexandru Bublitchi. Vi kommer forbi Sydstaterne efter Katrinas hærgen på »Samson In New Orleans«, kærlighedens svøbe på albummets bedste nummer »My Oh My« og et liv i eksil på »Nevermind« med en messende Cohen bistået af sangerinden Donna DeLory.

Dette album er langtfra revolutionerende og nytænkende og end ikke altid stor poetisk kunst, men det er musik sat uden for nutidens omskiftelige modeluner og ofte tilstræbte patetiske forsøg på at være vedkommende. »Popular Problems« er nøje tempereret og perfekt dekanteret Cohen, der efter mesterens egne forskrifter bør nydes som alt andet godt her i livet – langsomt.

Hvem: Leonard Cohen. Hvad: »Popular Problems«. Hvor: Sony Music. Udkommer mandag.