Bisse synger om død og velvære i følelsernes kuperede højland

Den danske original Bisses nye album »Højlandet« er et flertydigt og humørsygt mammutværk, som er svært at blive færdig med.

Bisse aka. Thorbjørn Radisch Bredkjær - dansk musiker Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

»Death wellness«. Død og velvære. Dette obskure og kontrasterende genremærkat sætter Thorbjørn Radish Bredkjær aka Bisse på sit nye album, »Højlandet«. Udspillet er den produktive excentrikers femte på halvandet år. Et flertydigt og humørsygt mammutværk med 15 numre, der udspiller sig over hele 81 minutters spilletid.

Albummet er Bisses mest ambitiøse og helstøbte til dato. Som en udmagrende, men givtig, sonisk vandretur i følelsernes kuperede højland, hvor man både finder indre fred og mærker dødsangsten brede sig i kroppen.

Bisse er de mange temperamenters mand. Det ene øjeblik er tonen optimistisk og imødekommende, for det næste at være kværulerende og fremmedgjort. Sangenes protagonist er således fuld at modstridende tanker og følelser. Ret så menneskelig med andre ord. Filantrop og misantrop på én og samme tid.

Hovedpersonen er træt af FOMO-mentalitet på den angstrablende åbner »Death Metal«, men han tørster samtidig selv efter anerkendelse, som det fremgår i den tindrende »Citybois i Højlandet«: »har stadig ik fundet ud af hvordan jeg får ram på den brede smag/mig og mit band drømmer også om at blive til rigtige citybois en dag«.

Bisse er dog stadig fjernt fra den overfladiske X-Factor-sfære, som de nordsjællandske youngsters Thor og Anthon bevæger sig inden for. Heldigvis.

For selv om Bisse er mere tilnærmelig på eksempelvis det sommerpoppede mesterstykke »Seks Hjerter«, en kreativ anmeldelse af tilværelsen, og på den galopperende messe til den frie natur, »Holy Grail«, så er han stadig pop for viderekommende. Kunst med stort K.

Han er prætentiøs, selvoptaget og hysterisk, en vidunderlig jantelovsfuckende original, men samtidig befinder han sig også i en evig strid med selvlede og egomani, som det fremgår på flere sange, blandt andre »Takvingen« og »Drabant«.

Bisse er svær at blive færdig med og svær at blive klog på. »Højlandet« er kontrasternes emotionelle holdeplads og samtidig årets hidtil bedste og mest fantasifulde dansksprogede udspil.

Hvem: Bisse
Hvad: »Højlandet« (selvudgivet)