Beretninger fra en blåtonet gråzone

På sit andet album, »Grå«, går den dansk-palæstinensiske rapper Danni Toma i clinch med humørsvingninger og eksistentiel splittelse.

Danni Toma formår at tonesætte den eksistentielle splittelse effektfuldt og varieret – både musikalsk og lyrisk.Foto: PR  Fold sammen
Læs mere

Man kender det fra sig selv. »Mit humør svinger så uroligt lige for tiden. Næsten hele tiden. Faktisk hele tiden. Det’ en af de dage«. Det er udsagnet fra den dansk-palæstinensiske rapper Danni Toma på den resigneret slæbende »Jeg Søger Og Jeg Søger Jeg«.

Strofen virker som en slags manifest. For den slags dage får man indtryk af, at Toma har mange af, når man lytter til hans andet album, »Grå«, hvor både humørsvingninger og søgen efter lykkens højdedrag er tilbagevendende tematikker.

Udspillet er skabt i kølvandet på en personlig krise, som udløstes af bruddet mellem Toma og hans mangeårige kæreste. Dette udgangspunkt er der i sig selv ikke noget nyt i. Det er velkendt som kunstnerisk motor, men Toma formår at tonesætte den eksistentielle splittelse effektfuldt og varieret – både musikalsk og lyrisk.

Det handler helt basalt om at være et ungt menneske, der prøver at navigere i den blåtonede gråzone af splittede følelser, som strides indeni efter sådan et nulpunkt i tilværelsen. Om at forsøge at holde sindsstemningerne i skak. Fundere over melankolien, for så samtidig at turde hengive sig til den hedonistiske festrus. Dyrke eftertænksomheden og samtidig turde søge lykken på ny.

Stridende spændingsfelt

Undervejs dulmes tomhedsfølelsen med stimulanser i et forsøg på at tvinge de tunge tanker på retræte. »Livet det’ hård heromkring. Så put noget mer’ i min drink«. Det stridende spændingsfelt mellem skyldfølelse og »I don’t give a flying fuck«-attitude hersker på »Lange Nætter Hvor Tiden Går i Stå«, som gæstes af makkeren fra det aalborgensiske HVADEVIGT?-crew, Lord Siva.

»Jeg løber fra de minder, der har dannet mit system. Hvem er jeg? Jeg er kommet i modvind med den eneste, jeg tror på. Mig selv« lyder det på samme track. Et eksempel på hvordan Toma præcist sætter ord på de situationer, hvor man som ung voksen taber sig selv på gulvet, og hvordan man efterfølgende prøver at samle sig selv op igen for at komme videre. Og videre kommer han lykkeligvis. Mod albummets slutning når han på »Alle Her Er Lykkelige« til en form for accept af tingenes tilstand. Kommer ud på den anden side.

Tomas faste producer, Noodle, pakker hittepåsomt rimene ind i veldrejede produktioner, der låner flittigt fra trap-genren med brug af pitchede og til tider næsten udviskede vokaler, lag-på-lag-synthesizere og en ultrasprød lilletrommelyd fra 808’eren. Dette blandes kreativt med triphoppens tågede, filmiske lydreservater og klubmusikkens bastunge pulseren. Herved afspejles teksternes humørsyge, omskiftelige karakter fornemt i det mangefacetterede musikalske kludetæppe, som indhyller dem.

Enkelte numre kryber ikke helt ind under huden, og formkurven daler lidt undervejs, men sammenlagt fremstår »Grå« som et mere end lovende, egensindigt og musikalsk søgende værk på den danske urbanscene. Meget mere end en gråmeleret mellemvare.

Hvem: Danni Toma.

Hvad: »Grå«, Playground Music.