Anmeldelse: Indierockernes fænomenale B-kæde

De opløste indierockere Pavement har været på overskudslageret. Det er der kommet en mageløs opsamling ud af.

Amerikanske Pavement var blandt 90ernes alternative scenes mest knuselskelige bands. Ægte independent darlings. Undergrundshelte. Elskede af anmelderne og de få indviede. Beundrede for deres krøllede skævhed og melodiske finesse.

De fem album, som de nåede at udgive fra 1992 og frem til opløsningen i 1999, er alle uslebne musikalske juveler fra øverste indierock-hylde. Cremen af vidunderlig sonisk weirdness.

Pavement var trods deres ry som stenede slackere et uhyre produktivt band. Frontmand og sangskriver Stephen Malkmus var yderst flittig. Nærværende album er det første i en serie på fem udgivelser, som samler op på det overskudsmateriale, bandet indspillede sideløbende med deres reelle studiealbum.

Pilskæve ørehængere

Materialet på »The Secret History Vol. 1« er undfanget under og umiddelbart efter indspilningen af debutpladen, »Slanted & Enchanted«, fra 1992. Et hovedværk på den skramlede lo-fi-scene. Da bestod bandet, foruden Malkmus på vokal og guitar, af guitarist Scott »Spiral Stairs« Kannberg og den rablende gale trommeslager Gary Young. Sidstnævnte holdt ikke længe i Pavement. Han var for bindegal. Selv efter gruppens standarder.

Her får vi så revl og krat fra perioden: B-sider, outtakes, et par John Peel-sessions og en liveoptagelse fra London. Det er vildt at lytte til dette »overskudslager«, for rigtig meget af det er fuldt på højde med det »rigtige« Pavement-materiale. Bandets fænomenale B-kæde af sange burde få de fleste nutidige DIY-orkestre til at blive grønne af misundelse. Her er pilskæve ørehængere, som perler på en snor.

Udgivelsen illustrerer, hvor ferm og begavet en sangskriver Malkmus er, selv når det lyder, som om han ikke anstrenger sig voldsomt for at være det. Det vidner knudrede perler som den slæbende og stenede spoken word-ballade »So Stark (You’re A Skyscaper)«, den kaotiske guitar-freak out »Baptist Blacktick« og den underspillede lo-fi-rocker »Ed Ames« om i stor stil.

Det er ligeledes en fornøjelse at lytte til London-koncerten. Her hører man et ungt og sultent orkester, der giver den max smadder på veloplagte udgaver af Pavement-klassikere som »Two States«, »Summer Babe« og »In The Mouth A Desert«, så man både bliver salig af velbehag og samtidig ærgrer sig over ikke selv at have været til stede. Sådan, som det bør være med gode liveoptagelser.

Opsamlingen bidrager på fremragende vis til at give et mere nuanceret billede af Pavement, og personligt glæder jeg mig allerede til de yderligere fire kommende kapitler i bandets »hemmelige« historie.

Hvem: Pavement.

Hvad: »The Secret History Vol. 1«, Domino/Playground.