Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Da Miley Cyrus twerkede for åben skærm til MTVs awardshow i 2013, og den hvide rapper-duo Macklemore & Ryan Lewis sidste år vandt en Grammy for bedste rap-album, satte det gang i diskussioner. Skummede Miley og Macklemore lidt for meget af fløden fra den afro-amerikanske danse- og hiphopkultur? Hvem har ret til at låne fra hvem?
Men heldigvis er det ikke kun i artikler, at emnerne bliver taget op. Den kvindelige amerikanske hiphop/r’n’b-duo THEESatisfaction, bestående af rapper Stasia »Stas« Irons og sangerinde Catherine »Cat« Harris-White, lægger ikke fingrene imellem på nummeret »Blandland«:
»They take jazz, take soul, take hiphop / and leave the nigger every inch, every drip drop / they money-makin’, Harlem-shakin’ to the pishposh«. Linjerne bliver leveret af Stas over et minimalt, jazzet beat med whiskers og et par varme, monotone orgel-akkorder, så der er plads til at fokusere på tekstens kritik af hvidvaskning og udnyttelse af sort kultur. Sammen med »Post Black, Anyway«, der sætter et ildevarslende og sexet percussion-groove i forgrunden, er »Blandland« på én gang højdepunkter og mere spartanske afstikkere på duoens andet album, »EarthEE«. De fleste af albummets numre er nemlig proppet med hypnotiske loops og stjernetågede synths.
Udfordrende og tålmodigt
Tag bare »Fetch/Catch«, der centrerer sit refrain omkring cirkulerende, gurglende vokalmanipulation, eller »No GMO (feat. Taylor Brown)«, hvis syrlige synths laver kruseduller og står i kontrast til Cats bløde, tilbagelænede stemme, der trækker på Ella Fitzgeralds mesterfulde vibrato.
Man kommer til at lede længe efter stunder i stil med debutens mere poppede mesterstykker, »QueenS« og »Sweat« på »EarthEE«. Samtidig er der enkelte numre så som »Universal Perspective« og »WerQ«, der til trods for smidig bas fra veteranen Meshell Ndegeocello træder rundt i deres udflydende udtryk uden den store udvikling i kompositionerne.
Men det er imponerende, at duoen formår at fastholde lytterens opmærksomhed så ofte og vedholdende med så udfordrende og tålmodigt afviklede sange.
Hvem: THEESatisfaction Hvad: »EarthEE«, Sub Pop/Playground Music.