Af sted på sangens vinger

Det er ingen dårlig idé, hvis man som pladedebuterende jazzsangerinde - udover at have talent - vælger sine omgivelser med omhu.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I jazzens verden er det drengene, der spiller, og pigerne, der synger. Og hvad enten det er en fordom eller ej, så dukker de op hele tiden, disse syngende - talentfulde - piger.

Signe Juhl hedder en ung sangerinde, som ved sin konservatorieeksamen imponerede pianisten Nikolaj Bentzon så meget, at de efterfølgende har indgået en musikalsk alliance med tilhørende CD-udgivelse. Og fundamentet med den mesterlige pianist plus bassisten Kasper Tagel og trommeslageren Daniel Fredriksson swinger så sikkert, at Signe Juhl bare har at udfolde talentet. Og det gør hun i et repertoire fra såvel poppens som jazzens verden - plus i et par fine sange af Nikolaj Bentzon. Selv om ikke alt står fuldkomment, så er Signe Juhl i hvert fald mere end overbevisende i swingklassikeren »Miss Brown To You« og i Joni Mitchells lyriske »A Case For You«.

En anden sangerinde, som jazzdebuterer, tilmed i en ret så voksen alder, er Lone Boyd. Også hun er i fornemt selskab - med det garvede rytmeteam, bassisten Jesper Bodilsen og trommeslageren Morten Lund, og ikke mindst den fremragende svenske pianist Lars Jansson. Det kører da også flot derudaf - overvejende gennem jazzens store sangbog - med en vokalist, der kan levere ord og toner, for det meste både autoritativt og personligt. Fremhæves skal Abbey Lincolns dejlige sang »Throw It Away« - med fornem basledsagelse og med den svenske tenorsaxofonist Tomas Franck, der lægger den definitive forgyldning på en forgyldt fortolkning.