8000 Coolness

Opsamlingen »Collision With An Insignificant City« indfanger effektivt den rå energi og kreative virkelyst i Aarhus’ frodigt spirende musikundergrund.

Diverse Kunstnere: »Collision With An Insignificant City« Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en kendt historie, at popmusikken, særligt den dansksprogede af slagsen, havde gode kår i Aarhus tilbage i 1980erne.

Da regerede folkekære navne som TV-2, Thomas Helmig, På Slaget 12 og Anne Linnet på toppen af danskpoppens kransekage. Det var en tid, hvor den jyske storbys musikalske bysbørn ikke stak op for bollemælk sammenlignet med kollegerne fra hovedstaden, hverken hvad angik popularitet eller pladesalg. Det var på mange måder i Aarhus, det skete.

Men det var dengang. Spoler vi tiden frem til i dag, er lyden af Aarhus en ganske anden.

Netop nu står byen midt i en ny musikalsk oplysningstid, da den de seneste år har fostret en frodig undergrundsscene med en række åndsbeslægtede navne. Her udgør rå energi, kreativ virkelyst, kunstnerisk frisind, kompromisløshed, samarbejdsvillighed på tværs af projekter og gør-det-selv-mentalitet scenens kollektive etos.

Lidt på samme måde som vi har set det i København med miljøet omkring spillestedet Mayhem.

13 af de mest fremtrædende Aarhus-navne præsenteres nu på liveopsamlingen »Collision With An Insignificant City«, der blev optaget ved en koncert på spillestedet Radar i maj sidste år under Pop Revo-festivalen.

Udgivelsen fungerer effektivt som en indførelse i og som et aktuelt øjebliksbillede af en særdeles alsidig og spændende scene, der pt. befinder sig midt i en rivende (interessant) udvikling.

Symptomatisk for DIY-ånden er udgivelsen naturligvis udsendt på et-par-og-tyve-årige Mikkel Silkjær Holms (aktiv i blandt andre Yung) eget uafhængige selskab, Shordwood Records. Her både kan og vil man selv få tingene til at ske.

Netop alsidigheden er helt bestemt en af scenens allerstørste forcer.

For selv om udgivelsens 13 bidragsydere forenes i kompromisløshedens og uafhængighedens ånd, så kommer dette rent musikalsk til udtryk på vidt forskellige måder.

Ingen mindreværdskomplekser

Der er således verdener til forskel mellem sekstetten Narcosatanicos’ anarkistiske opkog af støjrock, free jazz og psych på den vidunderligt søsyge »Nausea«, duoen Fossils’ nyretævende bas-og-tromme-angreb på den damptromlende »Crack Horizon«, Yungs ungdomskåde, garagerockfræsende melodiøsitet på »Apart:Don’t Cry«, Blods dommedags-darkwave på »Hvid«, Tears’ slingrende, anglofile postpunk på »Drawing Lillies« og Snaredrums semi-nørdede lo-fi-rock på slackersalven »Stick To The City«.

Og så alligevel ikke. Den fundamentale spilleglæde, fandenivoldskheden og en utæmmelig musikalsk nerve løber som en rød tråd gennem nærmest samtlige bidrag på opsamlingen. Det er vildt imponerende.

Når det kommer til en vilter musikundergrund, har Aarhus ikke den fjerneste grund til at have mindreværdskomplekser.

»Collision With An Insignificant City« sætter en tyk streng under, at smilets by sagtens kan give undergrundskøbenhavnerne kam til deres uredte hår. Og mere til, faktisk.

Musikalsk sner det atter i 8000 Coolness. I dag er lyden af sneen bare væsentligt mere beskidt og mindre behagesyg end dengang i 1980erne. Gudskelov!

Hvem: Diverse Kunstnere.

Hvad: »Collision With An Insignificant City«, Shordwood Records.