11. låge: En musikalsk ménage à trois

Hver dag frem til jul peger vi på de 24 sange, der har gjort størst indtryk i det forgangne år. Bag dagens låge gemmer sig en sang om et ægteskab mellem tre elskende.

Foto: Dusdin Condren

En af de første ting man lærer på litteraturvidenskab er, at man aldrig må forveksle fortælleren med forfatteren. At det er en fejlslutning at bruge forfatterens levede liv til at tolke hans eller hendes værk.

Påbuddet giver god mening i en fortolkningskontekst. Men omvendt er eksemplerne på, at forfattere og sangskrivere bearbejder helt konkrete erfaringer fra deres liv også utallige. Og selvom teksten isoleret set kan tolkes på tusind måder, så ændrer det ikke ved, at afsenderen ultimativt har forsøgt at beskrive helt konkrete erfaringer.

Tag nu f.eks. den newzealandske musiker Ruban Nielson, der står bag det psykedeliske soulband Unknown Mortal Orchestra. Titlen på hans tredje album »Multi-Love« viste sig at skulle tages helt bogstaveligt.

I et stort portrætinterview med Pitchfork tidligere på året fortalte han om, hvordan han på en tour i Japan havde fået øjenkontakt med en ung japansk kvinde. Han introducerede sig, og der var øjeblikkelig kemi imellem dem.

Men da Ruban havde både kone og barn hjemme i USA, hvor han er bosat, lå det aldrig i kortene, at forholdet skulle være andet en platonisk. Og den unge kvinde havde da også selv en kæreste på det tidspunkt. I stedet begyndte de at blive pennevenner og skrive lange breve til hinanden online gennem de næste mange måneder.

Hjemme i USA begyndte Rubans kone at blive nysgerrig. Hvem var det, han brugte så lang tid på at skrive med? Da han viste hende et billede, blev hun pludselig meget interesseret. Og kort efter begyndte hun at selv skrive sammen med den japanske kvinde.

Udvekslingen udviklede sig langsomt til deciderede kærlighedsbreve. Og pludselig en dag spurgte Rubans kone, om ikke den japanske kvinde skulle flytte til USA og bo sammen med dem. Med en blanding af frygt og fryd, sagde han ja.

De ni sange på »Multi-Love« skrev og indspillede han i sit studie i kælderen i det hus, hvor han nu boede sammen med sine to koner og to børn. Det er det, sangene handler om. Om at turde åbne sig selv op, om usikkerheden, om at leve i en underlig drømmeagtig tilstand, om at gøre noget, der føles rigtigt, men som samtidig kan ødelægge alt, hvad man har kær.

Det var nemlig ikke kun ham, der havde to kvinder i sit liv. Hans to kvinder havde også deres egen ting kørende uden ham, som gjorde ham usikker, og ultimativt gjorde det så følelsesmæssigt kompliceret, at de til sidst var nødt til at droppe arrangementet.

Hele baggrundshistorien kan ikke som sådan læses ud af teksten til titelnummeret. Et nummer der i sig selv er en fabelagtig og utrolig opfindsom lille popsang, som bugter sig af sine helt egne stier. Men når først man kender historien, får omkvædslinjerne en helt anden vægt.

Multi-Love has got me on my knee
We were one, then become three
Mama what have you done to me
I’m half crazy

Så sandt: Folk gør vitterligt de særeste ting i kærlighedens navn.