Det er godt et kvart århundrede siden den amerikanske politolog Francis Fukuyama i kølvandet på socialismens kollaps erklærede, at vi var nået til historiens endeligt; at det liberale demokrati med dens fri markedsøkonomi fra nu af ville blive den altdominerende ideologi og samfundsform.
Profetien har tydeligvis vist sig ikke at holde stik. I hvert fald ikke over hele verden. Men her i Vesten er det så afgjort blevet den accepterede norm. Og det er netop denne norm, som norske Jenny Hval sætter spørgsmålstegn ved på den sært dragende »The Battle Is Over«.
Kan det virkelig passe, at der ikke er mere at kæmpe for? Kan det virkelig passe, at socialismen er et overstået kapitel? At feminismen er et overstået kapitel? At muligheden for at købe præcis de ting, vi gerne vil have, er symbolet på den ultimative frihed?
Det er den slags påstande, som Jenny Hval fremsætter og undersøger i sin ordrige tekst, hvor de store ideologier, kønskamp, kapitalisme, frygt og selvlede kontrasteres og forskydes indbyrdes på foruroligende og tankevækkende vis.
En form for social interventionskunst i forklædning som avantgarde-pop, kunne man måske kalde det. Albummet »Apocalypse, girl« er endnu mere outreret, men på »The Battle Is Over« ledsages de komplicerede koncepter af et døsigt trip-hop-beat og en svært fascinerende melodiføring, der gør den til en af årets helt uomgængelige sange.