The Strokes lukkede Orange med en stor f … finger til Roskilde

Frontmand Julian Casablancas sarkasmesaboterede det, der skulle have været den store samlende lukkerkoncert på årets Roskilde Festival.

Koncert med The Strokes på orange scene på Roskilde Festival 2022. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På en Roskilde Festival præget af konsensussøgende poppleasere og identitetspolitisk aktivisme var The Strokes den perfekte lukker. Endelig et band, der fra den allerstørste scene gik imod strømmen. Og turde give en vrængende kæberasler til hele det 2022-værdisæt, der holder festivalen i et ideologisk jerngreb.

Hov. Mener jeg virkelig det? Nej, egentlig ikke. Men det var det, der skete sent lørdag aften, da newyorker-bandet The Strokes gik på scenen.

Det var ikke videre kønt. Her stak The Strokes’ dansk-amerikanske forsanger, Julian Casablancas, en ordentlig kæp i hjulet på det, der i forvejen lignede et svagt bud på en Orange-lukker.

Om årsagen så var en ordentlig kæp i øret, skal jeg ikke kunne sige, men sjældent har jeg oplevet en forsanger så systematisk sabotere en koncert, som tilfældet var her.

Det begyndte skidt med en halv times forsinkelse. Og så gik The Strokes ellers på med en Julian Casablancas i rablende sarkastisk troll-mode:

»Jeg har en besked til jer: Lad være med at være jer selv. Bare vær alt det, andre gerne vil have, I skal være.«

Underforstået: I er nogle får, og hvis I bilder jer noget andet ind, så lyver I over for jer selv.

Så stod folk der og stirrede på hinanden. Sagde han det? Ja, det gjorde han, og det var kun begyndelsen på den regn af aparte indslag og sarkastiske stikpiller, som han lirede af fra scenen. Som en selvsaboterende standupper.

Om Roskildes musikprogram lød det knastørt:

»Jeg vil gerne hylde et par bands. The Smile. Haim. IDLES. Det er alt, hvad jeg har.« Underforstået: Resten er noget lort.

Der var også henkastede tirader mod mobiler og internettet. I gamle dage kunne rockstjerner sige præcis, hvad de ville, lød det. Underforstået: Uden at skulle frygte at blive cancelled.

Det var som om, at han velvilligt påtog sig rollen som festivalens sure rockdinosaur.

»Jeg er et sarkastisk røvhul, mine damer og herrer,« lød det undervejs.

Musikalsk gidseltagning

Fik jeg i øvrigt nævnt, at The Strokes også spillede noget musik? Det gjorde de. Og det lød godt.

Hvor Casablancas syntes at sejle rundt i en sø af sarkasme mellem numrene, var det anderledes stramt, når det stilede band stemte i på den knastørre og knytnævetætte garagerock. Der allerede var retro, dengang The Strokes i 2001 eksploderede med debutalbummet »Is This It«.

Dengang blev bandet hyldet som det mest cool og stilskabende i verden.

Siden har de aldrig helt ramt samme højder. Lige meget hvor meget The Strokes gennem de seneste 20 år har anstrengt sig for at skabe ny musik, vil bandet for evigt stå i skyggen af den perfekte debut. Og måske det i virkeligheden er nøglen til at forstå Casablancas’ småbitre og sarkastiske lune?

»Life is such a funny journey, Hercules / Your service is no longer needed / It's just like make believe,« sang han på det støjende ekstranummer »Eternal Summer«.

Det opsummerer, hvor han står. Mens verden triller videre, står han stadig på perronen med sine stramme jeans, fedtede hår og den dårlige ånde fra en brandert, der har varet siden 2001.

På en eller anden måde var det meget rock n' roll, men det endte med at overskygge musikken. Det var som om, at Casablancas holdt både The Strokes og publikum i strakt arm – det hele var en latterlig joke for ham.

Det var nok ikke det, Roskilde købte ind på, da festivalen valgte at sætte The Strokes til at lukke Orange Scene i det store jubilæumsår. I stedet for at sende os glade ud i natten, høje på musikken og det store fællesskab, blev vi taget som gidsler i en midaldrende rockstjernes personlige identitetskrise.

Det var kort sagt en ommer.

The Strokes
Orange Scene, Roskilde Festival, lørdag