Søndag bliver verdens største musikpris uddelt. Men er tiden løbet fra Grammy-uddelingen?

Forud for Grammy Awards har stjerner som Drake, Dua Lipa og The Weeknd kritiseret musikprisen for at være for elitær, for hvid og korrumperet. Kritikken vidner om en musikbranche, der er blevet revolutioneret af streamingtjenester.

I 2017 satte det Twitter i brand, da Adele vandt prisen for Årets bedste album foran Beyoncé, der havde udgivet mesterværket »Lemonade«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Fuck the Grammys og alle, der har noget med dem at gøre. Medmindre man giver håndtryk og sender gaver, får man ingen nominering. Næste år sender jeg en kurv med slik.«

Så kontant var budskabet fra sangeren Zayn Malik, det tidligere medlem af boybandet One Direction, på Twitter i sidste uge om Grammy Awards – musikkens svar på Oscar-uddelingen – der finder sted i Los Angeles søndag nat dansk tid for 63. gang.

Zayn Malik er ikke alene om kritikken. Også popstjerner som The Weeknd, Dua Lipa og Halsey har kritiseret musikprisuddelingen for at overse sorte kunstnere og for at være korrupt – sidstnævnte dog uden at komme med konkrete beviser. I november leverede rapperen Drake denne sviner til Grammy Awards på sin Instagram-profil:

»Jeg tror, vi skal stoppe med at blive chokerede hvert år over den manglende forbindelse mellem vigtig musik og de her priser og bare acceptere, at hvad der engang var den højeste form for anerkendelse, måske ikke betyder noget længere for de artister, de eksisterer nu, og dem, der kommer efter,« skrev Drake, der også kritiserede, at The Weeknd ikke er nomineret til Årets sang eller Årets album.

For få kvinder og sorte

Kritikken af Grammy Awards har stået på i flere år og minder om den kritik, der har været af Oscar-uddelingen. Kritikpunkterne går især på, at Grammy-uddelingen forbigår kvindelige såvel som sorte kunstnere – selvom sorte artister som Drake, Beyoncé, The Weeknd, Rihanna, Kendrick Lamar, Lil' Nas X, Nicki Minaj, Pharrell Williams og Cardi B har domineret hitlisterne op gennem 10erne.

Det vakte voldsom debat på sociale medier i 2014, da rapperen Macklemore vandt prisen for Bedste album for næsen af Kendrick Lamar, der var nomineret til syv Grammys for det anmelderroste og stilskabende debutalbum »Good Kid, M.A.A.D City«.

I 2017 satte det ligeledes Twitter i brand, da Adele vandt prisen for Årets bedste album foran Beyoncé, der havde udgivet mesterværket »Lemonade«. Siden 2010 er der blot en sort kunstner, der har vundet kategorien for Årets Aabum – nemlig Bruno Mars.

Ifølge kritikerne hænger underrepræsentation af sorte kunstnere sammen med, at størstedelen af jurymedlemmerne i Recording Academy, der står bag Grammy Awards, er midaldrende, hvide mænd, der kommer fra magtfulde stillinger i musikbranchen. Det har ikke hjulpet på Grammy-uddelingens ry, at pladeselskabschef og tidligere formand for The Recording Academy Neil Portnow i 2018 sagde, at kvinder skulle tage sig sammen, hvis de ville nomineres. Den kommentar resulterede i en shitstorm, og at Portnow blev fyret fra posten.

En ny tid

Men debatten om Grammy Awards er ikke blot en identitetspolitisk slagmark. Den hænger også sammen med, at sociale medier og streamingtjenester har revolutioneret musikbranchen siden 2010. Popstjerner anno 2021 er ikke længere afhængige af pladekontrakter med multinationale pladeselskaber og prestigefulde musikpriser for at slå igennem.

Derimod skaber den nye generation af popstjerner som Lil' Nas X, Doja Cat, Troye Sivan, Drake og The Weeknd deres eget imperium og fanbase baseret på sociale medier som Spotify, Instagram, TikTok og YouTube.

Det er musikbranchens gamle magthierarkier, der ramler sammen med Generation Z – det vil sige dem, der er født efter 1997 og vokset op med internettet som legeplads. De gør tingene selv, laver deres egne regler og boykotter Grammy-uddelingen, hvis de føler sig overset. Eller som Drake skriver om Grammy Awards på sin Instagram-profil:

»Det er ligesom den slægtning, du hele tiden tror kommer til at forbedre sig, men de ændrer sig ikke. Forleden sagde jeg, at The Weeknd var sikker på enten Årets album eller Årets sang, men det går bare aldrig den vej. Det her er et godt tidspunkt for nogle til at starte noget nyt, som vi kan bygge op over tid og give videre til de næste generationer.«