Kendrick Lamar er ikke bare en af verdens største rappere, han er også en af sin generations vigtigste stemmer.
Det er otte år siden, Lamar sidst spillede på Orange Scene. Og på mange måder er det en helt anden artist, der stod på scenen torsdag aften. Han er rykket helt op i musikbranchens absolutte top.
Han har vundet en Pulitzerpris for teksterne på det kompromisløse mesterværk »DAMN« (2017) og udsendt det selvransagende »Mr. Morale & The Big Steppers« fra 2022.
Og så har han de sidste fem år reformeret koncertformatet radikalt, så hvert show med den 36-årige rapper er en helt ny oplevelse. Han er en perfektionist, der ikke kunne drømme om at kopiere sig selv.
Torsdag aften leverede han en hårdtslående hiphopfest på Orange Scene, men undervejs tog Lamar publikum på veloplagt rundtur i sort musikhistorie. Fra fløjlsblød soul over westcoastrap og spoken word til George Clinton-inspireret P-funk.
Mospits og fællessang
Allerede på åbneren »N95« lød Lamars rapvers som lynhurtige maskingeværsalver, der rullede ud over publikum, mens fyrværkeri eksploderede over hovederne på os. Efter blot tre numre kom en gennemfunky version af hans største hits »King Kunta«, hvor publikum brølede omkvædet:
Everybody wanna cut the legs off him, Kunta /Black man taking no losses.
Så var der dømt moshpits og fællessang. Ved siden af mig stod en gruppe blonde studiner i mavebluser, cargobukser og helt friske studenterhuer, der rappede med på alle vers af »King Kunta«.
For selvom Lamar ligesom N.W.A. kommer fra den berygtede Los Angeles-bydel Compton, vækker hans samfundskritiske og selvransagende budskaber og milimeterskarpe levering genklang i både København og Kalundborg.

»Money Trees« blev leveret i en rå, fræsende rockversion med distortede guitarer. »D.N.A« føltes som et bastungt droneangreb. Under »Swimming Pools (Drank)« kom fire dansere på scenen, der skar huller i luften med deres stramt koreograferede show.
Hvilken anden rapper finder på at have moderne dansere, der til forveksling minder om performancekunst med på scenen?
Eksplosiv hitparade
Det blev dog aldrig så konceptuelt og eksperimenterende, som hans seneste koncerter i Royal Arena i København.
Og heldigvis for det – for publikum var kommet for at blive rusket igennem af tunge hiphop-beats og for Lamars verdensberømte mikrofonkontrol. Og vi fik en eksplosiv hitparade på omkring 80 minutter.
Det var en bastung folkefest med millimeterpræcision på mikrofonen, stroboskoplys under »Backseat Freestyle« og farverigt fyrværkerishow under det sidste nummer »Saviour« med linjerne:
The cat is out the bag, I am not your savior/ I find it just as difficult to love thy neighbors/ Especially when people got ambiguous favors/ But they hearts not in it, see, everything's for the paper
I år er det 50 år siden, at hiphoppen opstod i The Bronx hårde boligblokke, hvor lokale rappere battlede mod hinanden over disco-instrumentaler og skabte en helt ny genre.
Og selvom Kendrick Lamar på sit seneste album frasiger sig titlen som frelser, så lyder han stadig som musikscenens ypperste rapgud.
Kendrick Lamar, onsdag, Orange Scene onsdag aften kl. 22